Good Bye Azië, hallo Europa. Woensdag, 6 november 2019

6 november 2019 - Alexandroupolis, Griekenland

Turkije, Canakkale - Griekenland, Alexandroupolis. 194 km

Totaal gereden: 22.389 km. Half bewolkt, stormachtige wind, 23 graadjes.

De ferry boot naar de overkant van de Dardanellen is 1 km van onze overnachtingsplaats weg, also snel gevonden en de pont op. Het is niet koud, dus we kunnen heerlijk buiten Azië goedendag wuiven. Het voelt zeker als afscheid nemen van dit mooie werelddeel waar we zoveel beleefd hebben. Maar de andere kant lacht ons toe, we gaan er nog een paar leuke weken van maken en een nieuwe route naar het noorden zoeken. Er is nog een stukje Turkije te gaan (in totaal hebben we na vandaag 2900 km in Turkije gereden) en in de laatste grotere stad aldaar verbrassen we de laatste lira’s aan diesel en de Migros, waar we NL kaas vinden. Ons Turkse simkaartje is nog niet leeg, dus nog even met de familie whatsappen. Hierna de grens met Griekenland opgezocht, waar we aan Turkse zijde 20 minuten voor nodig hebben en aan Griekse zijde 20 seconden. Precies 20 seconden om de EU weer binnen te rijden. Niets geen controle of er misschien een dozijn vluchtelingen in de camper verstopt zitten. Alleen een vluchtig handgebaar van doorrijden. De snelweg is super aangelegd, maar daar buiten is het een stuk minder dan in Turkije. Zagen we in Turkije in iedere stad Outlet winkels, hier is cash&carry in. In Alexandroupolis vinden we een camping, waar zowaar het restaurant nog open is. Voor zover ik kan zien zijn we de enige gasten op deze grote camping. In het restaurant zit een Einheimische met vriendin en zoontje zijn verjaardag te vieren. Wij eten calamaris en een kip schnitzel met Griekse salade. Prima van kwaliteit. Van de jarige Griek krijg ik een pivo. An krijgt niets. Verschil moet er zijn. We staan met de camper 20 meter voor de zee, also een heerlijk geluid en lekkere zeelucht.

1. Martin:
    Bier en Annie gaat niet Gert Jan,
    Weisen gespritzte ist besser 😉
  2. Ger Timmer:
    6 november 2019
    Nou is het ook wel een beetje genoeg...Lekker aan de boerenkool met worst van de Hema (die in zwaar water zitten...).
  3. Louwra:
    6 november 2019
    Heerlijk lekker nagenieten van jullie prachtige reis waar geen einde aan komt.
    Op 1000 meter heeft het gesneeuwd in jullie vaderland. Dus geniet van het zonnetje.
  4. Marijke van der Wenden:
    6 november 2019
    Dat zal lekker slapen met het geruis van de zee!
  5. Jan Hofsteenge:
    Welkom back in Europe. Dat is wat anders dan het Erdogan land
  6. Wardje:
    6 november 2019
    De Nachsveld zal jullie verwelkomen met een witte deken.... De zomerkleding kan richting de camperkast! Europa geeft haar winters thuiskomen. .....
  7. Lipko en Joke:
    7 november 2019
    Welkom terug in Europa! Wat een fantastische reis, nog steeds! Geniet van deze laatste mooie reisweken. We hopen dat jullie onderweg nog veel herfstkleuren kunnen zien. Hier waait het meeste nu wel van de bomen af. Goede reis verder!
  8. Wim en Ingrid:
    7 november 2019
    Wat een reis prachtige foto,s mooie verhalen leuk voor je zelf om later nog eens te lezen. Veel reis plezier verder en leuk dat je toch weer aan zee kan inslapen.