Karakol. Donderdag, 15 augustus 2019

15 augustus 2019 - Jeti Oguz, Kirgizië

Kirgizië, Priozerno - Kirgizië, Jetyoguz. 73 km

Totaal gereden: 9499 km. Regen, bewolkt, 14 graadjes.

Het nodigt bij het wakker worden niet uit een duik in het meer te nemen. Het regent een beetje en het is knap fris. We rijden dan ook vrij snel weg om ons te bevrijden van het stuk zeer slecht wegdek. Precies na 11 km zien we het eerste asfalt en tot onze grote vreugde de 4 gemiste equipes. Ze hebben het laatste stuk weg niet aangedurfd en bij het al donker worden met elkaar besloten daar te overnachten. Een rustige plaats naast een begraafplaats. Zo zijn we weer compleet en vervolgen het reisschema dat voor vandaag niet al te veel km beloofd. In de stad Karakol, de vierde stad van Kirgizië met 70000 inwoners, zoeken we in de chaos die daar heerst een parkeerplaats om geld en een simkaartje te scoren. Na één “no money”, lukt dat ons. Helaas regent het continu, wat een gezellige rondwandeling door de stad niet aantrekkelijk maakt. Wel vinden we met Ab en Gusta een gezellige koffie tent en blijven daar wat langer hangen. Hierna bezoeken we het historisch museum in een klein oud koopmanshuis, met grote bronzen potten, een mooie foto expositie, zilveren sieraden en een munten verzameling waar we euro munten tussen waarnemen. Karakol werd lange tijd Przhevalsky genoemd, omdat de beste man, bekend van de paarden en ontdekkingsreiziger, hier aan tyfus stierf. Sinds 1991 is de oude naam weer hersteld. Er wonen ook Chinese Moslims hier, die hun land ontvluchtten in een periode van etnische conflicten. Het is een rommelige stad met slechte wegen. Vlak voor mij, tijdens mijn pin seccie, wordt een oude Lada total los gereden. Dat lijkt mij tenminste, maar je weet het hier nooit. Verder rijdend naar onze overnachtingsplaats voor 2 nachten, zien we een voorbereiding op een adelaars show voor een groep toeristen die wat later aankomen. Mooie grote vogels. We overnachten aan de rand van een riviertje, waar veel bruinachtig water naar beneden stroomt, vanwege de flinke regenbuien. We staan op 2000 meter, also koelt het tot 10 graad vanavond af. De deurtjes van de campers gaan sneller dicht dan anders. Het is 15 augustus, Maria Himmelfahrt, dus Almfeest in het Gailtal. Moet je toch ff aan denken.

1. Wardje:
    16 augustus 2019
    Mariafest in Gailtal; wij beëindigen onze vakantie hier deze dag! Aan de Pressegersee. Prachtig weer, geen vrachtverkeer! Een stukje Oostenrijk waar we graag komen! (Al is de campingeigennaar inmiddels 91 1/2! Max Erdlinger hopen we volgend jaar weer te treffen!
    Voor jullie en de overige reizigers; succes &vele mooie belevingen!