Rustdag Jetyoguz, vrijdag, 16 augustus 2019

16 augustus 2019 - Adygene, Kirgizië

Kirgizië, Jetyoguz.  18 km

Totaal gereden: 9517 km, + 249 km 7/7 (foutje, bedankt) = 9766 km

Bewolkt, af en toe regen, 15 graadjes.

Zachtjes tikt de regen op het camperraam. We staan dus iets later op en doen ons op de markt in Karakol gekocht broodje aansnijden. Moet gezegd, prima brood, smaakt goed. De koelkast moet echt een keer ontdooid na welgeteld 53 dagen. Hier en daar schoonmaken is ook geen luxe, maar de traptrede repareren doen we eerst als het weer goed is en de ondergrond geschikt. Hier in de schapen, koeien en geitenstront liggen onder de camper zie ik niet zo zitten. De Jeti-Ögüz rotsen, waar wij tegenaan kijken, zijn een geologisch natuurmonument sinds 1975. In 1991 vond hier een ontmoeting plaats tussen Boris Jeltsin en Asmar Akayev, de eerste president van Kirgizië. De telefoon geeft hier “Geen service” aan en ik wil graag een aantal berichten en foto’s versturen. We rijden daarom een stuk naar beneden, alwaar in het eerste dorp, 8 km verder, het bereik prima is. De hotspot functioneert ook goed. Hier de camper aan de kant gezet en ons huiswerk maken. Ondertussen komt er een grote kudde schapen voorbij. Koddig om te zien hoe auto’s daar tussendoor proberen te rijden. Terug bij de overnachtingsplaats een kopje koffie drinken bij Ank en Rob, gevolgd door een glaasje rood en wit. In een half uur tijd zitten we met z’n tienen. TME, onze reisorganisatie, is groots vandaag. We krijgen een diner op z’n Kirgisisch. Alleen het vlees van de spies verdwijnt in de struiken achter ons, verder smaakt het prima. Ook de vis van An is goed van smaak. Ik bedank het dienstdoende personeel en maak een foto van de familie in de keukenbarak. Het is wel fris vanavond en we verdwijnen niet te laat in de campers.

1. Loes:
    17 augustus 2019
    Wat een belevenissen. Begrijp uit jullie verhalen dat het een leuk gezelschap is. Altijd afwachten. Je moet best lang met elkaar optrekken en zo te lezen elkaar regelmatig helpen. Nu zijn jullie dit wel gewend. Hopelijk zijn de zieken onder jullie weer gezond. We bliven meegenieten. Dank.
    Groetjes hian en loes