Door de steppe van Kazachstan. Zaterdag, 3 augustus 2019

3 augustus 2019 - Aralsk, Kazachstan

Kazachstan, Kzyl-Zhar Vtoroy - Kazachstan, Aralsk   343 km

Totaal gereden: 7286 km. De hele dag zon, tot 30 graadjes.

Vanmorgen mag An het schooltje van het dorp bezoeken. Het is het mooiste gebouw van het dorp en heeft alle moderne leermiddelen, zoals computers. Het is een hele beestenbende in het dorp met koeien, geiten, ganzen en veel honden. Alles loopt los rond. Wij ook. We hebben nog een broodje voor ontbijt en dat smaakt weer best. De meeste reisgenoten zijn alternatieve graan eters en vegetariërs. Wij eten toch graag af en toe een lekker stukje vlees. Om half elf rijden we weer de M32 op. Drie dagen rijden we op de zelfde weg, vandaag naar het zuiden naar het Aral meer. Het is een makkie vandaag. Sinds we Rusland inreden is de weg niet zo goed geweest als vandaag. Onderweg pauzeren we bij een truckstop. De koffie is niet te nassen en wat we erbij eten blijkt een vette oliebol met halve knakworst en een naturel nog vettere oliebol. Maar alles netjes en vriendelijke mensen. Kost ook zo goed als niets, dus niet zeuren. Langs de weg zien we in toenemende mate kapotte vrachtwagenbanden. Het wordt ook steeds warmer, tot 30° aan toe. In Aralsk gooien we eerst de tank vol en zoeken onze overnachtingsplaats die op het parkeerterrein van het station is. In het station is nog een mozaïekwand uit de Sovjet tijd. We hebben de beschikking over 2 hotelkamers om te douchen en toiletteren. Zeer lux vandaag. De dokter is weer terug bij de groep met de diagnose galblaasontsteking. Onze Rotterdamse internist had dit reeds veronderstelt en kreeg het gelijk aan zijn kant. Met de nodige antibiotica moet het onderdrukt worden. De enige dissonant van deze plek is de trein, die een paar keer per uur, luit toeterend, 20 meter van ons vandaan, voorbij raast. Tevens staan we op een plaats waar 5 bruidsparen met aanhang, luid toeterend, vanavond voorbij rijden en foto’s maken bij het scheepsmonument van het Aral meer. Ook is het een hangplek waar veel jongeren met auto’s voorbij scheuren met een muziekje in de auto. Verder is het prima hier. Prachtplek! Het weer nodigt uit om heerlijk tot laat buiten te zitten. En dat doen we dan ook met een deel van de groep.