Vrije dag aan de Damavand. Zaterdag, 21 september 2019

21 september 2019 - Lar National Park, Iran

Iran, Lar Nationaal Park.  0 km

Totaal gereden: 14.382 km. Prachtig weer, 28 graadjes.

Wakker worden aan de voet van de hoogste berg van Iran, 17° in de camper, pas om 8 uur wakker worden, de zon laat zich zien aan een strak blauwe hemel, kortom, de dag lacht ons toe! Berg Damavand is 5621 meter hoog en een sluimerende stratovulkaan. In de Perzische mythologie het symbool van Iraans verzet tegen despotisme en buitenlandse heerschappij in de Perzische poëzie en literatuur. De dichter Ferdousi (wiens mausoleum we een paar dagen geleden bezochten in Mashhad) schrijft hierover in zijn meesterwerk Shahnaamh. De laatste uitbarsting van de Damavand vond plaats rond 5300 voor Chr. in het Holoceen. Sinds 1976 is het een nationaal park en beschermd gebied. Op de top van de berg ligt nog enige sneeuw van de vorige winter. Een prima plek om niet te snel weg te rijden. We staan met acht campers verspreid op een veld zo groot als twee voetbalvelden. Twee campers zijn al in Teheran voor vrienden bezoek en de Mercedes 4x4 staat nog steeds op reserve onderdelen te wachten in Mashhad, wat vooralsnog niet lukken wil. Het wordt hier genieten van de natuur vandaag en een ieder heeft wel een paar kleine klusjes te doen. Om 10 uur is het koffietijd en nog een keer de verjaardag van Hannie vieren. Rond de zelfde tijd lopen er vijf kuddes schapen en geiten voorbij. Er schijnt iets verder een drinkplaats te zijn. De zelfde kuddes lopen vanmiddag in omgekeerde richting voorbij onze campers. De berg Damavand stoot op de top steeds een rookpluim uit. Met verrekijkers zien we ook bewegingen naar boven van waarschijnlijk mensen die naar de top lopen. Eind van de middag drinken we nog een biertje 0.0, lekker zijn ze niet, maar met een beetje wodka gaat het best. An blijft bij de Holunder Sirup. Vanavond eten we wat we vroeger met de kids ook wel op vakanties aten: een hamburger van Unox uit Alu verpakking (ze zijn nog net zo klein als vroeger) met doppertjes en aardappeltjes. Buiten is het pikkedonker met een schitterende sterrenhemel.

1. Hans Werlich:
    21 september 2019
    Prachtig.
  2. Eite Boonstra:
    22 september 2019
    Geweldig wat een avontuur.
  3. Marijke van der Wenden:
    22 september 2019
    Wat een prachtige foto's van die schaapsherder met zijn kudde, haast bijbels.
  4. Ab en Trudy La Croix:
    24 september 2019
    Prachtige foto's maken jullie, we genieten met jullie mee!