Epiloog en cijfer materiaal, dinsdag 2 juli 2018

Schönboden

Alles bij elkaar hebben we deze reis veel gezien en gedaan met voor ons doen niet te veel km’s. In totaal staan er na 52 dagen 4900 km meer op de teller. Een mooi rond getal. Aan tol, Maut of pedaggio op z’n Italiaans, gaven we niet meer uit dan 34 euries. Het meeste daarvan om over de brug bij Patras te komen. Aan overnachtingskosten betaalden we 766 euries. We stonden 28 x op een camping, 1 x op de ferry en 23 x op een camperplaats, waarvan 12 betalende en 11 gratis waren. Het cultuur geweld dat we deze reis opgezocht hebben was overweldigend. Meer dan 4000 jaar geschiedenis kom je in deze landen tegen. We hebben geproefd van de bakermat van de westerse beschaving. Jammer dat oorlogen en geweld daarin vrijwel elke keer zo’n prominente rol spelen.

Griekenland was top. Erg gastvrij, interessant, lekker weer en buiten de echt toeristische plekken best rustig. Zeker een land om nog eens door heen te toeren en mooie stekkies aan het strand te zoeken.

Albanië is een land met prachtige natuur en vriendelijke mensen die er wat van proberen te maken. Er heerst nog veel armoede en voor de camper is het een aanslag op de schokbrekers.

Italië is een land met grote verschillen. Het zuiden loopt duidelijk achter op het noorden, dat pas 100 km boven Rome begint. Natuurlijk zijn de grote steden zoals Napels en Rome schitterend. Toch wint Rome het ruim bij ons. Van Vedi Napoli Et Poi Muori hadden wij ons meer voorgesteld. San Marino was zeer de moeite waard. Die weten hoe een toerist te behagen. Dit jaar waren we met z’n twee onderweg en niet met een groep zoals de laatste 2 jaar. Wel hadden we de reis goed voorbereid en een heus routeboek gemaakt ala NKC of ACSI. Natuurlijk met de nodige wisselingen hebben we hierdoor een fantastische reis gehad. Het was prima dit jaar niet in groepsverband te reizen. Volgend jaar staat er wat anders op het programma. Dan hebben we een ongeveer 5 maanden durende reis gepland naar o.a. Kazachstan en Iran. Dit gaat dan wel weer in groepsverband met max. 10 campers.

Tot slot een groet aan onze trouwe lezers van deze blog. Ik schrijf graag over wat we zoal meemaken, maar het maakt het nog leuker als ook andere mensen er plezier aan beleven. Volgend jaar (D.V., zou mijn vader gezegd hebben) zal ik zeker weer in de pen klimmen wat we in Verweggistan tegen komen en beleven.

Het gaat u allen goed, liebe Grüße, AnplusGJ.

1. Dirk:
    Gerrit, bedankt
  2. Loes:
    5 juli 2018
    Dank. Volgend jaar een heel onbekend gebied. Kijken er al naar uit. Al veel leesplezier vooraf. Geniet nu van kids kleinkids in Oostenrijk en vast en zeker in Nederland. Groetjes ook aan onze lieve vrienden louwra en henk.
  3. Frank:
    5 juli 2018
    Bedankt, ik heb ze bijna allemaal gelezen.
  4. Henny Theelen Mols:
    5 juli 2018
    Leuke verhalen, op deze manier reis je een beetje mee.
  5. Wim:
    5 juli 2018
    Uiteraard heb ik jullie mooie en interessante reis gevolgd. Je bent een uitverkorene om dit zo samen te kunnen doen.
  6. Hans Werlich:
    5 juli 2018
    Ik heb er iedere dag naar uitgekeken. Genoten van julie verslagen. Ook de herkenning was leuk.
    En nu weer heerlijk thuis. Eerst naar de tandarts.
    Bedankt Annie en Gert Jan.
    Liefs Hans en Nekky
  7. Jack & Bea:
    5 juli 2018
    Het is weer een prachtig verhaal geworden, met genoegen gelezen en dezer dagen ook nog uit jullie eigen mond delen van deze reis gehoord. Dat zal volgend jaar wel anders zijn omdat wij jullie dan niet in Schönboden zien als alles goed gaat. Dan maar ergens in november/december bij een hapje en een drankje bijkletsen.
  8. Aad en Joke de Gans:
    5 juli 2018
    Bedankt we hebben ervan genoten iedere dag weer!Hopen volgend jaar weer van die leuke verhalen !groeten en liefs Aad & Joke.
  9. De Robijntjes:
    5 juli 2018
    Het was weer leuk om jullie op deze manier te volgen. Gelukkig nog maar 3 weken en wie zien elkaar weer in levende lijven.

Wat een gave plannen voor volgend jaar!

Bis bald en LG
    De Robijntjes
  10. Gert-Jan Stolk:
    5 juli 2018
    By the way, de tandarts heeft een provisorium opgebouwd. Over twee weken wordt het een kroon. Een kroon op de reis van 2018. Wel een duur dingetje.
  11. Lia en Willem:
    5 juli 2018
    An en Gert Jan bedankt voor jullie mooie en leuke anekdotes we hebben ervan genoten.
    Het wordt volgend jaar voor ons afzien om jullie 5 maanden te volgen...........
  12. Jeroen:
    15 juli 2018
    Was erg leuk jullie verhalen en foto's te lezen en te zien tot ziens lieve groetjes Jeroen en Jolanda Groot