Samarqand. Dinsdag 3 september 2019

3 september 2019 - Samarkand, Oezbekistan

Oezbekistan, Samarqand.  0 km

Totaal gereden: 11.740 km. Zonnig weer, 28 graadjes.

Na 2x een ontbijt in een balzaal van 50 x 50 meter, zitten we vanmorgen weer lekker knus in 2 x 2 meter in ons campertje. Vandaag zijn we precies op de helft van het georganiseerde deel met de groep. Het is maar een weet. Het is ook excursie dag vandaag, wat tot ver in de middag gaat duren. Er is hier eigenlijk te veel te zien. Als eerste zien we het Gur-Emir mausoleum, waar Amir Temur samen met 2 zonen en kleinzonen begraven ligt. Daar staan we vlak naast, op de parkeerplaats. De meeste bezienswaardigheden die we zien stammen uit zijn tijd, also 14de eeuw, en zijn grotendeels in de Sovjet periode gerestaureerd. Het grote rijk dat Amir bestuurde bestond uit geheel midden Azië t/m Turkije en Egypte. De man was vaak op oorlogspad en won iedere slag die hij leverde. In 1370 maakte hij Samarqand hoofdstad van zijn rijk. Na dit bezoek gaan we met de touringbus naar het Registan Plein, het echte oude centrum van Samarqand, waar in de 15de eeuw een grote madrassa werd gebouwd door Ulugh Bey, de kleinzoon van Amir. Hij had grote interesse en kennis van astrologie, wat in het tegelwerk met veel sterren zichtbaar is. In begin 17de eeuw kwam er een gelijkende Madrassa tegenover, de Sher Dor, wat leeuwendrager betekent en om het compleet te maken later in de 17de eeuw de derde grote madrassa, de Tilla Kari, wat vergulde betekent, die tevens als vrijdag moskee dienst deed. Madrassa is het Arabische woord voor school. Ook vandaag is het duidelijk dat het toerisme sterk in opkomst is. Als land met een zeer interessant verleden, cultuur, in het centrum ligt van de oude zijde route en met een openheid die nu aan alle kanten zichtbaar is, raad ik iedereen aan dit land een keer te bezoeken. Met de bus gaat het verder naar de Shakhi-Zinda moskee, waar Kusam Ibn Abbas, de neef van Mohammed, zou zijn vermoord op de plek waar nu zijn tombe staat. We ontmoeten er een groep kinderen die prachtig verkleed ook de mausoleums bezoeken. Ze zijn met strikken in het haar versiert en laten zich graag fotograferen. Navraag leert ons dat dit hun eerste schooldag is. De Bibi Khanym Moskee, de geliefde van Amir Temur, zien we ook nog. Het wordt wel iets lastiger alles nog in ons op te nemen, want het is echt zeer indrukwekkend wat ons wordt voorgeschoteld. Als laatste bezoeken we het Kusam Ibn Abbas complex, waar een aantal mausoleums op rij staan, waar onder het Shodi Mulk Oko mausoleum, gebouwd in 1372, ter ere aan de zus van Temur en haar dochter. Na al dit geweld mogen we nog een half uurtje op de bazaar rondsnuffelen. Ik doe dat voorzichtig, want ik begin toch wat last te krijgen van die vette rijst van gisteren. Met een aantal toiletbezoeken vandaag blijft ellende binnen de perken. Terug bij de campers komt een toerist politie wagen voorbij en vraagt of alles oké is. Ze willen graag onze camper van binnen bekijken en geven een telefoon nummer voor wanneer we hulp nodig hebben. Bel, en wij lossen het op. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Ook een paar Duitse toeristen spreken ons aan voor de camper. Vader en dochter zijn samen op reis in Oezbekistan en zeer begeistert. Iets later doen wij een paar kaarten op de bus naast het mausoleum. Daar spreekt een Belgisch paar ons aan over Samarqand. Zo zijn er de nodige toeristen die deze mooie stad bezoeken.