Segovia

22 april 2022 - Segovia, Spanje

Vrijdag, 22 april 2022   Segovia

Spanje, Burgos - Spanje, Segovia.  205 km.   Totaal: 2340 km.       Dag 10

Onderweg niet warmer dan 5 graadjes, bewolkt, droog, tot 8 graadjes.

Vanmorgen als eerste van de groep vertrokken, precies om 9.00 uur. We rijden in één keer, op de koffiestop na, naar Segovia. Onderweg is het winters koud. We rijden op een hoogvlakte tussen de 1000 en 1150 meter, het waait hard, buiten is het 5 graadjes en op de heuvels rondom ons ligt nog de nodige sneeuw. Echt Spanje weer. In Segovia gaan we eerst diesel inslaan. Met mijn pasjes gaat het alweer fout. Geen van drie wordt geaccepteerd. Volgende tankstation dan maar. Daar gaat het op rolletjes en moet ik 11 euries minder afrekenen met de pin, dan op de pomp staat aangegeven. Aardige mensen hier in Spanje. Vanaf de camperplaats is het direct leuk lopen, omdat we niet ver aan het begin van het aquaduct staan, dat later dwars door het centrum loopt. Het aquaduct stamt uit de eerste eeuw, gaat tot 28 meter hoog, bestaat uit 160 bogen, deels in twee verdiepingen, gebouwd van 24.000 granieten blokken en is 728 meter lang. Iets later bezoeken we de oude kathedraal, gebouwd tussen 1525 en 1577. Het gebouw is 105 meter lang en 50 meter breed. De toren is bijna 90 meter hoog. Je voelt je echt nietig in zo’n gigantisch bouwwerk. Maar dat zal de bedoeling ook wel zijn. Weer een stuk verder lopen in de oude stad met veel kleine winkeltjes, waar we een lief klein kerststalletje scoren, brengt ons bij het kasteel Alcázar de Segovia. Een sprookjesachtig kasteel, gedocumenteerd vanaf het begin van de 12de eeuw.  Het bezoeken van het kasteel is zeker de moeite waard. We zien daar o.a. de kapel waar Philip de tweede trouwde met Anna van Oostenrijk, zijn vierde huwelijk dat hem eindelijk de gewenste mannelijke opvolger opleverde. Weer terug in de stadje lopend is het pas echt druk geworden vanaf een uur of vijf. Tussen twee en vijf uur in de middag is er weinig leven in de stad en zijn veel winkels gesloten. Siësta is siësta, 5 graadjes of niet. Na zeven uur lopen is het genoeg en helemaal niet erg om de camper in te stappen.

1. Jack & Bea:
    23 april 2022
    Het klopt dat je in Spanje minder afrekent bij het betalen dan wat er op de pomp staat. Dat heeft te maken met de verlaging van de accijns die de pomphouder direct aan de klant moet doorrekenen en pas later van de overheid terugkrijgt. Ze moeten het eerst voorschieten.
  2. Marijke van der Wenden:
    24 april 2022
    Die kluwen elektriciteitsdraden, zo herkenbaar . In de favela's van Rio hing het ook vol mee.