Zeemist aan strand

6 mei 2022 - Braga, Portugal

Vrijdag 6 mei 2022.    Zeemist aan strand

Portugal, Porto - Portugal, Braga.   95 km.  Totaal: 3742 km.         Dag 24

Fris en mist uit zee, 12°. 2 km landinwaarts, prima, 22°. Bij zee later ook mist.

We doen kalmpjes aan vanmorgen. Het eten was laat gisteren, dat merk je dan in de nachtelijke uren in bed. Je moet er af en toe wat voor over hebben: gezellig uit eten met je reisgenoten. Ons plan eerst naar het strand te gaan en daar een beetje te luieren valt door de heftige mist en frisse temperatuur in duigen. Dan maar eerst een stukje naar het noorden rijden en het strand opzoeken. Na 12 uur is de mist meestal weggetrokken. Bij het vertrekken maak ik een foutje waardoor An in haar hemd staat. De poort is hermetisch dicht. Eerst na betaling gaat het grote hek even open. Ik was overtuigd dat ik reeds betaald had. An vraagt om het hek te openen. Helaas. Eerst betalen mevrouw! Na betalen van de Camping wordt dan toch het grote hek geopend en zijn we weer vrij. Iets naar het noorden is het prachtig weer, also het strand opgezocht. Tot 200 meter voor de zee, prachtig weer. Aan strand: mist! Uiteraard is het al lang koffietijd en een strandzit daarna is natuurlijk wel mogelijk. We zien daar een fluitende visser die zittend op strand iets in elkaar fabriceert wat hij nodig heeft bij het vissen, zoals hij in duidelijk Portugees ons vertelt. Een foto van hem maken vindt hij geen probleem. Hierna rijden we naar ons eerste echte Keltische monument, waar vanaf 800BC een Keltische nederzetting was. Toch wel indrukwekkend dat zo lang geleden hier reeds mensen rond wandelden en leefden. Het ziet er allemaal beter en begrijpelijker uit dan we van te voren hadden bedacht, dat moet gezegd. Hierna gaan we op weg naar Braga, waar een camping is.  Onderweg lezen we op de app dat we moeten uitwijken naar een geïmproviseerde camperplaats, omdat er het hele weekend een studenten feest naast de camping is. Vanwege de herrie en overlast is hier niet naast te kamperen, volgens de campingeigenaar. Ook voor morgen moeten we een alternatief zoeken, daar we twee nachten op deze camping hebben gepland. In een mix van wijn, kaas, bier en appen, vinden we in een TME moment (Tijdje Met Elkaar) een kleine camping voorbij het nationaal park Serra da Peneda, aan de Spaanse kant, aan een stuwmeer.

1. Wim:
    7 mei 2022
    He hé, eindelijk na 24 dagen dan toch iets Keltisch. Ik heb daar lang naar uitgekeken.
    Fantastisch, jullie reis.