Flex dag en vissershaventjes

13 juli 2022 - Portsoy, Verenigd Koninkrijk

Dinsdag 12 en Woensdag 13 Juli 2022.    Flex dag en Vissershaventjes

VK SCO, Fortrose - VK SCO, Portsoy.               148 Km.     Totaal: 10.635 km.                      Dag 88 en 89

Het blijft waaien in Schotland. Wel veel beter weer, met redelijk wat zon, max 23 graadjes

De dinsdag heb ik niet te veel op het programma staan, maar An komt met een aantal ideeën voor activiteiten hier in de buurt. Na ontbijt en handwasje is met moeite de blog op de site te krijgen. Met name de foto‘s weigerden op AirDrop te reageren. Met mijn kennis is het dan snel afgelopen. Also stoppen en na een tijdje opnieuw en dat nog een paar keer. Dan gebeurt het onwaarschijnlijke alsnog en kan het zaakje online gezet. We wandelen daarna door het dorp Fortrose en bezoeken de kathedraal, die er uit ziet als een klein, lief en gemoedelijk Godshuis met vaste vloerbedekking. Veel is er verder niet te zien in Fortrose, waar de meeste winkels ook nog dicht zijn. Van hoogseizoen is überhaupt niet veel te merken in Schotland. Geen camping waar we waren is volgeboekt. Van Fortrose lopen we naar het dorpje Rosemarkie, een paar km verder. Daar is het Groam House Museum waar Pictische stenen uit 700 na Chr. te zien zijn, alsmede worden beelden getoond van de geschiedenis van het dorp in de 19de en 20ste eeuw en hoe het dorp zich ontwikkelde als vakantiebestemming. Het weer is mooi, also helemaal niet erg om daarna richting zee te lopen. Daar, precies aan de andere kant van het schiereiland als onze camping is het vrijwel windstil en wordt er naar hartelust gezond en gebadderd in zee. Erg leuk om te zien hoe iedereen lol in deze mooie dag heeft hier. Bij de koek en zopie is een beperkte kaart vanwege personeel tekort. Het is zowaar werkelijk een Europees probleem. Overal wordt personeel gevraagd en de horeca is zeker zwaar te pineut. Terug op de camping is het ff opknappen, want om 18 uur is een gezamenlijke maaltijd in de plaatselijke whisky kroeg. We zijn de enige gasten, want zowel maandag als dinsdag is de tent gesloten. Geen personeel! Maar omdat Miep de baas kent, gaat voor ons te tent open. Buiten de 250 whisky‘s, zijn er ook 20 verschillende biersoorten. Met name de Belgische zijn prominent vertegenwoordigd. Na de maaltijd verschuiven we ons naar de whisky ruimte, waar ik de mij nu bekende Scapa whisky probeer. Ik hoef u niet te vermelden hoe smerig lekker die in de mond rolt, met een afdronk die mij snel laat besluiten af te rekenen, alvorens dit feestje te gezellig wordt. Het is mijn betaaldag, also kan ik het voortouw nemen.

Op woensdag zitten we na vertrek snel op een stuk weg met wel vier banen naast elkaar. En dan nog wel op de zelfde weg als op 28 juni, van zuid-oost naar noord-oost. Alleen nu de andere kant op. Na de brug bij Inverness, waar we over het water van Loch Ness rijden wat in de Noordzee stroomt, gaat het oostwaarts waar een aantal oude vissersplaatsjes liggen die vooral in de 19de eeuw gericht waren op haring vangst. Burghead is zo’n dorp. Daar bezoeken we tevens het informatiecentrum over de Pictische nederzetting die hier vanaf de 5de eeuw geweest is. Uiteindelijk in de 9de eeuw wel drie keer groter dan andere nederzettingen. Ook hier waren het de Noormannen die de vesting innamen en verder uitbreidden. Van de vesting is niet veel over. Wel is de strategische ligging buiten duidelijk zichtbaar. Ook het oude vissersplaatsje Lossiemouth rijden we daarna in en parkeren op een voor campers ingerichte plaats waar overnacht mag worden. Precies naast het haventje. We doen daar wat voorbereidend werk voor de avond BBQ. Ons deel bestaat uit piepers bakken en een mix van doppers, wortelen en mais. Klinkt best gezond, maar de worstjes compenseren het straks wel. De overnachtingsplaats bij Portsoy voor vandaag is echt fabelhaft. We rijden de laatste km stijl naar beneden op een smal weggetje, tot we tussen de kliffen, vlak aan zee, met enige moeite met vier campers op een klein plateau staan. Zelfs de zon doet af en toe zijn best, afgewisseld met een regenbuitje wat dan weer de regenboog doet weergeven. Een prachtige stek ter afsluiting, want morgen rijden we naar Breamar, waar Miep en Roelf wonen. Daar houdt het routeboek op en gaat het individueel verder. De BBQ van vanavond met het kampvuur is top, alhoewel het wel snel fris, zo niet voor sommigen te koud wordt. Een enkel glaasje whisky (we hebben met elkaar verschillende soorten) tot slot hoort er in deze ambiance zeker bij. Een top plek hier waar je nog echt het kampeergevoel ervaart!

1. Martin:
    14 juli 2022
    Zo, jullie gaan lekker hoor! Lekker genieten