Na lang wachten, aan boord

2 april 2024 - Ancona, Italië

Dinsdag 2 april 2024.   Na lang wachten, aan boord

Dag 5.  Offagna, Italië - Richting Igoumenitsa, Griekenland.           25 Km.        Totaal: 624 km

Onder een strak helder blauwe hemel met opkomende zon wakker worden. Deze dag begint zoals je een vakantiedag in dromen voor je ziet. De ochtend wordt een echte lummeltijd met ontbijt, koffie drinken, stoeltjes in de zon, beetje poetswerk aan de camper, olie controle, een handwasje en wat schrijf- en leeswerk. Rond 13.00 uur verlaten we deze geweldige overnachtingsplaats die op 300 meter boven zeeniveau een prachtig uitzicht biedt op de wijde omgeving. Nu is echt duidelijk aan welke kant de zee ligt. We rijden de heuvel naar beneden, de stad Ancona in en vinden met hulp van vooraf ingevulde coördinaten de Lidl, om nog wat inkopen te doen. Morgen moeten we immers 250 km inlopen, omdat we niet naar Patras varen, maar reeds in Igoumenitsa van boord gaan. Het tweede deel heeft de Anek Line gewoon geschrapt, om de totaal in de war zijnde dienstregeling weer op orde te krijgen. Iedereen zoekt het maar uit hoe straks verder. Je zal maar met de fiets of backpacker zijn. Eenmaal, na 6 uur vertraging, aan boord van de Hellenic Spirit, zo onze veerboot heet, staan we nog een half uurtje bij de receptie in de rij om de sleutel van onze hut te bemachtigen en daarna is het een tijdje zoeken naar hut 7102, dek 7, kamer 102. Na ook deze horde genomen komen we in een hut die ruim bemeten is, maar toch niet voldoet aan HAL (Holland America Line) normen. Wel grappig dat we met onze hut helemaal vooraan een beetje zicht hebben op de boeg van de boot. Een beetje zicht omdat het raam zo vuil is. Na onze groep nog even gevonden te hebben en een natje gedronken wordt het tijd om onze hut weer op te zoeken. Dit gaat iets sneller dan de eerste keer. We slapen gescheiden dit keer op eenpersoonsbedden op een wiebelend matras dat extra gestimuleerd wordt door gedreun van motoren en een schuddende boot.