Bergen, strand en sneeuw. Zondag 18 augustus 2019

18 augustus 2019 - Adygene, Kirgizië

Kirgizië, Barskoon - Kirgizië, Beltam.  52 km

Totaal gereden: 9909 km. Heerlijk weer, 23 graadjes.

Aangezien vanmorgen de zon zich weer laat zien, nemen we het er van en doen kalmpjes aan. De stoeltjes op het pad en lekker koffie drinken. Eerst om 11.00 uur worden de motoren gestart en rijden we richting Fairytale canyon. We rijden direct langs het Ysyk-Köl meer, dat wel 182 km lang en max. 60 km breed is. Ongeveer 118 rivieren en stroompjes vloeien in het bergmeer, dat op 1600 meter boven zeeniveau ligt. Rondom het meer zijn bergen tot boven 4000 meter en met koude nachten met regen zoals de laatste dagen, ligt er verse sneeuw op de bergen. Ysykköl was lange tijd een rustplaats aan de zijderoute van het Verre Oosten naar Europa. Nu het dan toch lekker weer is, besluiten we snel het strand aan het meer op te zoeken. Het is er idyllisch mooi. Er zijn de nodige Einheimische die vandaag komen recreëren langs het meer. Toch is het erg rustig in vergelijk met Domburg of Hoek van Holland. Het toerisme komt ietwat op gang, maar zou in onze ogen goed kunnen scoren met wat hier te bieden is. Strand, bergen, sneeuw in één en niet te moeilijk bereikbaar met het vliegtuig. Een echte camping zou het hier kunnen maken. We zien de nodige backpackers liftend het land door trekken. Zo zitten en liggen we dan mijmerend heerlijk een goed uurtje te recreëren aan het meer. Maar er staat ook nog iets actiefs op het programma vandaag. We gaan de Fairy Tale Canyon bekijken. Vanaf de parkeerplaats een 45 minuutjes naar boven lopen. De natuur is rotsachtig, met niet te veel begroeiing en staat bekend als de sprookjescanyon doordat winderosie gezorgd heeft voor bijzonder gevormde rotsformaties met mooie rode kleuren. We ontmoeten tussen de rotsformaties een Nederlands “Ik Vertrek” gezin die geëmigreerd zijn naar Kirgizië en in de hoofdstad een leren tassen winkel hebben. Dat is nog eens wat anders dan naar Oostenrijk vertrekken. Wellicht zoeken we hen in Bishkek nog op. Een gevalletje van dikke pech ondervindt één van de equipes, waarvan de camper gevaarlijk scheef wegzakt bij de parkeerplaats van de canyon. Onze zus Knaus camper heeft het zaakje weer rechtgetrokken. Zo gebeurt er nog eens wat. Vanavond staan we op yurtkamp BelTam, bereikbaar via een zeer slechte weg maar met uitzicht op het meer. Hier blijven we twee dagen. We hebben vandaag slechts 52 km gereden. Gezien het wegdek lijken het er veel meer.

1. Hans Werlich:
    18 augustus 2019
    Ik lees nog steeds met veel plezier jullie verslag. Wat een happening. Fijn dat jullie een leuke groep hebben.
    Ben best een beetje jaloers.
    Een groepsreis is toch wel erg gezellig.
    Nog veel plezier.
    Geniet ervan
    Liefs Nekky
  2. Desiré Verschuur:
    18 augustus 2019
    Wat een mooie ervaringen allemaal. Geniet er van!
    Groetjes Desiré
  3. Ellen voskamp:
    Mooi om te lezen Gert Jan en Annie genieten met een grote G.😘😘
  4. Arjen:
    19 augustus 2019
    Hé zeg, niks slechts over Domburg hoor! Goede reis en veel plezier.
    Groeten
  5. Carla:
    19 augustus 2019
    Bijna 10.000 km
    Mooi strand
    Ik hou het toch graag bij Domburg hoor
  6. Jan Hofsteenge:
    21 augustus 2019