Reparatie geslaagd. Zaterdag 17 augustus 2019

17 augustus 2019 - Barskoon, Kirgizië

Kirgizië, Jetyoguz - Kirgizië, Barskoon. 91 km

Totaal gereden: 9857 km.  Veel regen, 15 graadjes, beetje zon.

Het wordt weer een dag met regen en af en toe een zonnetje. Vanwege veel regenval wordt het programma omgesteld. De goudmijn die gepland staat ligt op 3000 meter en heeft een toegangsweg waar je zelfs 4x4 moeilijk kan komen. Ook de overnachtingsplaats voor vanavond is gewijzigd, vanwege modderwegen er naar toe. We beginnen vandaag met om 10 uur een vilt workshop te bezoeken. Hoedjes, kleding en tasjes worden hier vaak van vilt gemaakt. Daar aangekomen blijkt er vandaag geen workshop te worden gegeven. Doorrijden dan maar. Een paar dorpen verder is er een marktachtig gebeuren. Er staan vele containers waarin van alles wordt aangeboden. Wij kopen een paar broodjes, waar naar later blijkt, vet, uien en paardevlees in zit. Niet het meest gezonde. De slager container hakt net een beest in stukken, daar naast wordt allerlei gereedschap aangeboden, elektrische aparaten, brood, groente en een enkel zaakje waar je wat kunt eten en drinken, het is er chaotisch druk. Wij wagen het erop met Fransje en Ernest en het valt niet tegen. Ook de koffie en thee kunnen er mee door. Net buiten het dorp laten we de camper, waar ook Ab zijn mobiel laat afspuiten, met een hogedruk spuit schoon maken in de hoop dat de traptrede weer gaat functioneren. Helaas, de auto is schoon, maar de traptrede moet toch verder uit elkaar. We staan als overnachtingsplaats bij een hotel waar tevens huisjes in de verhuur zijn. Onze groep huurt er twee, zodat we kunnen badderen en wassen. Ernest biedt aan samen de traptrede te demonteren en kijken wat er loos is. Het blijkt een verbogen plaat aan de onderzijde te zijn die het boeltje klem zet. We proberen er weer wat vorm in te krijgen en dat schijnt te lukken. Goed schoonmaken van binnen is ook niet overbodig. Weer in elkaar en met hulp van een beetje smeer, loopt het ding zoals het moet. Niet helemaal jofel, maar we zijn er blij mee. De nestors van de groep die het even wat rustiger aan deden en wat reparaties aan de camper lieten uit voeren, komen vandaag weer bij de groep, zodat we weer compleet verder gaan. Met een klein groepje eten we in het restaurant hier, wat prima bevalt. We sluiten af met eigen gemaakte schnaps van het hotel. Prima goedje, zeker 50%. Een beetje fris is het wel vanavond, also niet te laat onder de wol.

1. Margriet en Gerrie:
    17 augustus 2019
    Heerlijk om je reisavonturen mee te beleven en goed beschreven!
  2. Gusta:
    17 augustus 2019
    Ik mis het tafeltennisgebeuren 😜. Jullie zijn de liefste reisgenoten van de wereld. Dat mag wel eens gezegd worden.
  3. Martin:
    18 augustus 2019
    Hier lekker gebarbecued met Ryan en zn gezin, het is weer bloedheet vandaag en wij hadden varkensvlees van de Li Del, top! Gisteren met Laura overjarige fles wijn soldaat gemaakt, ze heeft uiteindelijk met Henk de weg naar boven teruggevonden. Dat op zich is al een prestatie!! ;-).
    De volgende keer ga ik met jullie mee als huismeester, jullie slopen veel dus zat werk voor mij 🤪 proost!