Reisdag met 400 km

21 oktober 2023 - Kazungula, Zambia

Zaterdag 21 oktober 2023.         Reisdag met 400 km

Dag 15. Gweta, Botswana - Kazungula, Botswana          401 km.  Totaal: 3105 km.                                                                                                   Gewoon een warme dag met maximaal 35 graadjes.

Om half zes is de zon reeds boven de horizon. Ik loop naar het zwembad en neem, waar nog niemand is te zien, een heerlijke frisse duik. Onvoorstelbaar zo vroeg zo iets zo lekker te vinden. Om 6.45 uur rijden we de camping af voor een tochtje met deels goede en deels erg slechte wegen. Slecht is dan zo slecht dat er slechts stapvoets gereden kan worden. Bij Nata, na 100 km, is er de mogelijkheid om de tank te vullen. In de winkel er naast, waar we wat willen kopen is vrijwel niets te koop. Gelukkig scoren we wel twee flessen water. Dat was nodig. Om een uur of negen is het Annie’s koffie tijd. Er stoppen twee lotgenoten achter ons en gezamenlijk drinken we koffie en een z.g. negen uurs pauze met een soort ontbijt. Dit volgens Zwitsers gebruik. Bruno, Ruth, Werner en Brigitte komen alle vier uit Zwitserland. Bruno drinkt zijn koffie niet helemaal op, daar precies in zijn glas een vogel een flinke poep laat vallen. Hilarisch, dat wel. De bijna gebruikelijke vlees controle is aan onze zijde onbemand. Doorrijden dan maar. Wel zien we een stuk verder snelheidscontroles. We waren gewaarschuwd, dus dat gaat goed. Het pad naar de camping lodge is niet geheel eenvoudig. Met vier coördinaten, een wegbeschrijving en een getekend schema lukt het wonderwel de 5 km van de hoofdweg gelegen campsite, Senyati Lodge, te vinden. Wel af en toe vol gas door het mulle fijne zand. Één keer stil staan en het is voorbij. Met drie campers achter mij rijden we in een keer goed. Één collega overziet de hoofdingang en rijdt zich helemaal vast een stuk verder. Ook op de campsite gaat het niet helemaal met iedereen goed. Met veel duw werk, overleg en hulp van een minstens 50 jaar oude Toyota komt het allemaal goed. Per huisje, met wc, douche en overdekt zitje zijn twee elektrische aansluitingen. Werner en Brigitte komen bij ons staan. Gezamenlijk eten we na de briefing ons kostje met een heerlijk koud biertje van Werner en koele witte wijn. De stroomaansluitingen hebben welgeteld één uur gefunctioneerd. Daarna werd het donker, erg donker. Er schijnen olifanten over de campsite te kunnen lopen ‘s nachts. Wij blijven wel thuis in ons mobilhuisje. Morgen alweer vroeg uit de veren. Het gaat naar de Victoria watervallen op het vierlandenpunt Botswana, Zimbabwe, Zambia en Namibië.

1. Nettie:
    23 oktober 2023
    Prachtig verhaal weer . Geniet van al die ervaringen .
  2. Marja beers:
    24 oktober 2023
    Wij zaten vandaag ook vast in het mulle zand. Banden spanning omlaag en toen ging het gelukkig weer.