Het Robbeneiland

29 november 2023 - Melkbosstrand, Zuid-Afrika

Woensdag 29 november 2023.    Het Robbeneiland.

Dag 53.  Melkbosstrand - Waterfront/Robbeneiland - Melkbosstrand.   81 km.  Totaal: 9010 km.

Winderig, maar wederom geweldig lekker weer, 26 graadjes.

De afgelopen nacht was vanaf een uur of 2.00 uur nou niet vanwaar je zegt, geweldig. Eigenlijk gewoon k..  Mijn linker voet weigert mij rust te geven. Er op staan gaat al helemaal niet. Het is een heel gedoe in het donker het toilet in de camper te bezoeken. En als niet de jongste, is dat wel eens aan de orde. Tegen de morgen komt de diagnose van zuster Anna: voetspoor. Nou heb ik daar wel eens van gehoord, maar wat het inhoudt leer ik nu snel. Hoe gaat dat worden vandaag, nu eindelijk Robbeneiland op het programma staat. Een highlight die ik niet wil missen. Met pijnstillers, tape, goede sokken en schoenen oefen ik en langzaam kom ik vooruit. Lekker soepel voelt het allemaal niet, maar Google geeft aan dat beweging goed is. Also om half 11 de motoren gestart en voor de laatste keer naar Kaapstad Waterfront gereden. Van de parkeerplaats daar is het nog zeker, met normale pas, een half uur lopen naar de ferry die naar Robbeneiland gaat. Direct in het winkelcentrum, waar we door lopen, gevraagd waar ik een „walking stick“ kan kopen. Laat dat nu de winkel zijn waar we voor staan. Aldus geschiede en loop ik vandaag als een oude lul door het winkel centrum van Kaapstad. Maar, het helpt wel! En de mensen passen op als ze je zien. Ach, die arme baas, gaat u maar. Zo komen we toch veel te vroeg bij de ferry en wachten braaf op wat komt. Nu is er wel tijd om op gepaste wijze Annie’s koffiepauze te beleven bij Den Akker, waar we maandag ook waren. Eerst om 15.00 uur is de afvaart op een grote catamaran met van die vreselijke grote motoren die niet alleen veel herrie maken, maar ook flink wat golfslag achter de boot. We zitten achterop in de wind met twee Hollandse meiden die vanavond nog terug vliegen naar Amsterdam. Robbeneiland is een van de beruchtste gevangenissen ter wereld. 400 jaar werden er mensen verbannen of gevangen gehouden. De VOC (waar kennen we die van) maakte er begin 17de eeuw een strafkolonie van en noemden het eiland: Robbeneiland vanwege de enorme hoeveelheid robben die ze zagen. Later kwam er een leprakolonie en begin jaren 60 werd het eiland ingericht als zwaarbeveiligde gevangenis van het Zuid Afrikaanse apartheidsregime.  Op het eiland aangekomen staan een vijftal oude bussen klaar waar we in plaats moeten nemen. We maken een rondje eiland en zien de nodige bezienswaardigheden. We zien o.a. de kalkmijn waar de gevangenen kalksteen moesten winnen. Na de pauze stopt de bus voor de gevangenis, waar het toch eigenlijk om te doen is hier. Een ex gevangene laat ons zien hoe hier geleefd werd van 1962 tot 1996. Ook Mandela zat 18 jaar vast op het eiland. Gevangenen werden op basis van huidskleur gescheiden. Zwarte gevangenen kregen kleinere rantsoenen dan kleurlingen en Indiërs. Ze moesten zich wassen met zeewater, sliepen in cel van 2,4 x 2,1 meter en sliepen op een soort van kokusmat. De cel van Mandela krijgen we aan het eind van de rondleiding in de gevangenis te zien. Het is indrukwekkend wat een wereld geschiedenis hier is gemaakt. Om 18.15 brullen de motoren van de ferry en varen we terug naar Waterfront Kaapstad. Het gaat weer lekker tekeer en we krijgen de nodige spetters zeewater over ons heen. Lekker douchen als we op de camping zijn. Na toch een kleine snelle hap patates en visburger de camping opgezocht. Het is inmiddels al aardig donker geworden als we de camping oprijden. Maar daar is het stikke donker. Dit keer geen stroom spaar actie van een paar uur, maar stroom sparen voor een film moment die hier opgenomen gaat worden. Op onze stek staat een grote lamp, waar we maar net naast passen. We staan lekker scheef. Douchen gaat ook niet, omdat de stroom verder uit is. Alleen de filmploeg heeft stroom. Lekker hoor! Dan maar eerst wat eten. An heeft rijst gekookt, die nog op voorraad was, met melk. Heerlijk ouderwets met de suikerzakjes die we in ruime mate gespaard hebben. Echt, het is weer smerig lekker. Nu de douche nog.

1. Loes:
    30 november 2023
    Dit was dan het einde van een fantastische meereisvakantie. Dank, dank.
    Nu goede vlucht naar huis. En snel tot ziens in Nederland. Liefs hian en loes
  2. Aad de Gans:
    30 november 2023
    Je hebt het weer prachtig beschreven en met mooie foto’s erbij.Dank voor al je verhalen Vervelend van je voet ,ik herken het.
    Goede vlucht naar huis ! Hebben jullie de winterjas bij je ?
  3. Lena:
    30 november 2023
    Gelukkig dat het beter gaat met de voet!
    Dank voor al jullie Zuid-Afrika verhalen en goede thuiskomst!
  4. Johannes en Lucia:
    30 november 2023
    Wat geweldig om dit zo te lezen en foto's te bekijken. Wat een fantastische schrijfstijl, we hebben dagelijks genoten. Natuurlijk met de mentale steun van An. En wij gaan er vanuit dat de plannen voor een volgende reis alweer uit de ijskast zijn gehaald. En voor nu, goede thuisreis.
  5. Evelyne Timmer:
    30 november 2023
    Sterkte met je voet! En nogmaals een fijne reis terug!
  6. Aad en Joke de Gans:
    30 november 2023
    Het was weer een prachtig verhaal en de foto ‘s ook mooi.
    Dank daarvoor ! Het beste met je voet ik weet hoe voelt.Goede vlucht naar huis.
    Gr Aad en Joke .
  7. Yvonne van de Aarssen:
    30 november 2023
    Nou Nnie en Gert-Jan dat was dus een indrukwekkende vakantie. Nu naar huis. Goeie vlucht en ik denk uitrusten van de vakantie!!! Wie weet tot ziens.
  8. Lida:
    30 november 2023
    Een mooie reis met een interessant bezoek aan Robbeneiland. Strekte met je hielspoor en voor jullie beide een goede reis terug!
  9. Nettie:
    9 december 2023
    Het was weer indrukwekkend om te lezen.
    Beterschap met je voet en een goede vlucht en reis ....