(Nog) Geen Robbeneiland

27 november 2023 - Melkbosstrand, Zuid-Afrika

Maandag 27 november 2023.  (Nog) Geen Robbeneiland.

Dag 51.  Melkbosstrand - Kaapstad - Melkbosstrand, Zuid Afrika.   79 km.   Totaal: 8939 km.

Prachtig zomerweer weer. Van 6.00 uur tot 19.00 uur zonnig,  25 graadjes, koele wind van zee.

Inmiddels begrepen dat er om 9, 11 en 15 uur een boot, vanaf Waterfront, naar het Robbeneiland gaat. 11 uur lijkt ons een mooie tijd. Wel op tijd daar zijn, rekening houden met file naar de stad en tickets kopen. Om 8.05 uur starten we de motoren en rijden richting Kaapstad’s  havengebied, waar Waterfront ligt. Een ritje van 35 km. We doen er 1,5 uur over en parkeren helemaal aan het eind van Waterfront, waar ruim voldoende parkeergelegenheid is voor een vehicle als de onze. Met de telefoon in de hand loopt het makkelijk naar de pier waar we moeten zijn. 9.45 uur staan we voor de kassa. Die is dicht. Er is koffiepauze tot 10 uur. Om 10.10 uur probeert men de computers van de kassa te starten. Nou staan wij vooraan in de rij, dat valt dan weer mee. Achter ons staan inmiddels minstens 50 mensen te wachten. Eenmaal aan de beurt, inmiddels 10.30 uur, komt de mededeling: sold out! Vandaag en morgen ook. Eerst volgende mogelijkheid, woensdag om 15 uur. Nou willen we echt graag Mandela’s Robbeneiland bezoeken, also kopen we de tickets voor woensdag. De snelheid waarmee hier alles gaat, blijft toch wel een dingetje. Maar, It’s Africa. De rest van de dag is dus geheel aan ons, wandelen we eerst door het havengebied met z’n vele winkels, restaurants, monumenten, zeetour aanbieders, grote en kleine schepen die aan de kade liggen of aan komen varen en zien honderden toeristen op zoek naar wat moois of interessants. Wij drinken een bak koffie met lekkers bij Den Akker en lopen na aankoop van enige batik tafellopers, langzaam richting camper. Onderweg, weer terug naar Melkbosstrand gaan we nog een keer aan de vis en chips bij een beroemd restaurant in Bloubergstrand, Onze Huisie. In vele prospecten een aanbevolen stek om te eten. Ik kan dit na de dis dan ook van harte bevestigen, het is daar smerig lekker eten. Komt mede door de sausjes die er bij worden geserveerd. Ik ben nou eenmaal een sausjes mens. Met een Heineken 0.0 en een drankje voor An, alles bij elkaar voor omgerekend 18 euries! We waren voorbereid op prijzen iets onder wat we in Europa gewent zijn, maar dat klopt van geen kanten. Voor ons is het hier spot goedkoop. En bijna altijd van prima kwaliteit. Terug op de camping boeken we voor drie nachten bij. De eerste keer betaalde ik voor één nacht R360, de tweede keer R320 en nu voor drie nachten R600. Dat gaat ook prima. Ik krijg er nog een pleerol bij, maar bedank voor de gulle gift. Er hebben er nog een stuk of zes. Dat moet genoeg zijn. Je komt in deze landen slecht van je geld af. Het wordt tijd om naar huis te gaan. Morgen tassen pakken en hier het strand opzoeken. Woensdag naar het Robbeneiland. Donderdag de camper inleveren en naar het vliegveld. BoBo campers heeft ook een vestiging bij Kaapstad. Is hier 20 minuten vandaan.

1. Yvonne van de Aarssen:
    27 november 2023
    Wanneer ik het goed begrijp is het Afrika avonduur bijna voorbij. Nou dat zal weer wennen zijn. Maar een dikke ervaring rijker. Goeie reis terug!!!!!
  2. Lida:
    28 november 2023
    ~Houd het nog maar even vast dat mooie weer! hier veel regen en kou....