Tafelberg in Kaapstad

26 november 2023 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Zondag 26 november 2023.      Tafelberg in Kaapstad

Dag 50. Stellenbosch - Kaapstad - Melkbosstrand, Zuid Afrika.       141 km.   Totaal: 8860 km.

Een super geschikte dag voor de Tafelberg, onbewolkt, 27 graadjes,

Wat met de groep niet ging, doen we vandaag. Vaak ligt er een wolkendeken op de tafelberg. Vandaag is het super helder weer, also een geschikte dag om deze must in Kaapstad te bezoeken. Heel vroeg starten we niet, het is 9.00 uur als we de camping verlaten met het afgeven van de sanitairgebouwsleutel. Voor iedere plas moet je de sleutel mee nemen, anders kom je er niet in. Onder de acht jaar alleen onder begeleiding en hou skoon, alsof het je eigen badruimte is. Zo staan er nogal wat aanwijzingen met wat vooral niet mag. Het valt op dat de campleiding veelvuldig langs rijdt of alles in orde is. Also, na inleveren van de sanitairsleutel, de camping achter ons gelaten en wederom naar Kaapstad, de Tafelberg opzoeken. Eenmaal daar, is het nogal druk en moeten we een paar kilometer achter, waar de gondel is, parkeren langs de weg. Naar de gondel toegelopen staat er een wachtende rij mensen van 100 meter lengte. Ik ga op kaartjes jacht, An sluit zich aan bij de wachtenden. Dit proces duurt ongeveer anderhalf uur en als ik de kaartjes heb, komt An in beeld om samen verder in de rij te staan voor de gondel. Nog 30 minuten later, na een soort Efteling wachtende rij, kunnen we de gondel in en zijn in enkele minuten boven op de Tafelberg. De gondel draait rond, terwijl we naar boven gaan. Also krijgt een ieder prachtig zicht op de omgeving van Kaapstad: de weg van de stad naar de gondel en waar alle auto’s staan, lijken als een een miniatuur stad op afstand. Gewoon helemaal fantastisch. De extra trui, omdat het boven kouder is, kan in de rugzak blijven. Het is er heerlijk. Niet te warm, niet te koud. Gewoon ideaal lekker. Het uitzicht op Kaapstad is fenomenaal. Ook naar het zuiden, richting Kaap De Goede Hoop, is het krek helder. Het is gezellig druk en we zien en maken foto’s van mensen die we in de rij beneden ontmoetten. Het is 13.30 uur en om 15.45 uur worden ze opgehaald bij het hotel om naar het vliegveld te gaan na 48 uur in Kaapstad geweest te zijn. Een stresserige bezigheid. Wij hebben het meer relaxed en lopen op de top van de Tafelberg tussen de mensen door een rondje om alles goed te bezien. Na de souvenir winkel gaat het met de gondel van 1050 meter naar 350 meter naar beneden. De camper brengt ons daarna naar Strandbosstrand. Alhoewel ik een andere camping op het oog had. Op de camping waar we overnachten, stonden we een paar dagen terug ook. Toevallig op de plek van Werner en Brigitte. Een champignonsoepje: een beetje van Knorr en een beetje van moeders, en de opgewarmde hamburger van gisteren, voldoen ons van voldoende calorieën. Uiteraard met een Kaapse rode en witte wijn.