Victoria Watervallen

22 oktober 2023 - Kazungula, Zambia

Zondag 22 oktober 2023.            Victoria Watervallen

Dag 16.  Kazungula, Botswana - Zimbabwe - Kazungula, Botswana      Excursie met busjes.                                                                                           Het is met 38 graadjes best een zweterig dagje.

Om 6.15 uur dienen we ons te melden bij de uitgang van het camp. Daar staan twee kleine busjes klaar die ons naar de Victoria Watervallen brengen. Daarvoor moeten we de grens passeren met Zimbabwe. Na een klein stukje rijden moet het busje nog even tanken. Dit neemt nogal wat tijd in beslag omdat onze chauffeur geen goede betaalpas schijnt te hebben. Het wordt al lekker warm in het busje waar we de chauffeur buiten het ene na het andere telefoontje zien doen. Schijnbaar opgelost na 45 minuten gaat het verder naar de grens. Daar is het allen uitstappen en naar de uitreis balie voor het stempeltje in het paspoort. Dit gaat vrij vlot en we rijden naar de douane post van Zimbabwe. Hier duurt het een stuk langer. Buiten het inreis stempel, kost deze handeling $ 30,00 p/p. Als ook deze horde is genomen rijden we het helicopter platform, een paar honderd meter van de watervallen vandaan. In groepjes van vier of vijf vliegen we precies 12 minuten boven de watervallen. Een adembenemend mooi schouwspel. Doordat we aan het eind van de droge tijd zijn is de hoeveelheid water aan de magere kant. Dit heeft dan weer het voordeel dat we de de diepe kloven waarin het water valt erg goed kunnen zien. Bij het instappen van de helicopter is Annie hoogst verbaasd dat ze plaats moet nemen naast de piloot. Jammer dat ik er geen foto van kan nemen. Een geweldig uitzicht door de gehele doorzichtige voorkant van het apparaat. 12 minuten lijkt niet veel, maar het is zeer indrukwekkend zo mee te maken. Na de vlucht lopen we in verschillende groepjes naar de brug die in 1905 is gebouwd om de trein over de Sambesi rivier te laten rijden. De brug doet denken aan de bouwwerken van Eifel.  Daar ook weer een fantastisch uitzicht op de kloof. Het is ook de grens met Zambia, precies in het midden van de brug. Clandestien doen we een paar passen in Zambia. Maar pas op, inreizen in Zambia kost $ 50,00 p/p. Daar hebben we nou weer net geen zin in. Net aan Zambia kant springt iemand na gedegen voorbereiding naar beneden. Ik hou van een uitdaging, maar dit gaat te ver. Na de brug brengt een taxi ons naar een markt waar veel houtsnijwerk en steenfiguurtjes worden verkocht. Hierna is de energie een beetje op en lopen we naar het Victoria Hotel, alwaar we om 15.15 uur instijgen in onze busjes voor de terugreis naar de camping in Botswana. Bij de grensposten wederom de omgekeerde  volgorde van uitreis en inreis, met het ontsmetten van ons schoeisel op een vieze mat. Op de camping is er nog een verjaardag borrel van Ruth en vrijwel direct daarna gezamenlijk eten in het restaurant. Dit ligt aan de rand van de camping met uitzicht op een drinkwaterplaats. We zien een paar groepen olifanten voorbij komen in het schemerlicht wat er brand. Waanzinnig indrukwekkend. Het eten is ook prima en het “Black Label” biertje gaat er goed in. Het was een mooie dag, maar Nijntje sliep direct in. Goed, voldaan, maar versleten van deze uitputtingsslag.

1. Jack & Bea:
    23 oktober 2023
    Wederom schitterende foto’s ondanks met de handy en uiteraard weer mooie verhalen van een heerlijke verteller. Bij het lezen lijkt het of we er zelf ook bij zijn.
  2. Evelyne:
    23 oktober 2023
    Zo te zien : een top dag!
  3. Bert Slagmolen:
    24 oktober 2023
    Super gaaf!
  4. Aad en Joke de Gans:
    24 oktober 2023
    Weer een fantastisch verhaal en prachtige foto’s,