Vliegen over de Okavango Delta

20 oktober 2023 - Gweta, Botswana

Vrijdag 20 oktober 2023. Vliegen over de Okavango Delta

Dag 14. Maun, Botswana - Gweta, Botswana.     320 km.    Totaal: 2704 km                                                                                                                       Het is echt tropisch vandaag, met een warm windje. Vanmiddag 35 graadjes.

Vanmorgen vroeg uit de veren. Om zeven uur worden we op het vliegveld in Maun verwacht voor een rondvlucht van een uur over de Okavango Delta, de grootste binnenlandse delta ter wereld, in het noorden van Botswana, aan de rand van de Kalahari woestijn. De rivier Okavango ontspringt in Angola en is ongeveer 1600 km lang. In de delta van de rivier leven een vijf tal Bantoevolken die zich bezig houden met landbouw, visserij en jagen. Er leven vele wilde dieren, waarvan we er een aantal kunnen waarnemen vanuit het vliegtuig. We vliegen met een drietal één propeller toestellen en zitten allen aan een raam. Het inchecken gaat zoals in Frankfurt met misschien een nog wel een strengere controle. Omdat het vliegtuig laag vliegt is het uitzicht fabelhaft. Eerst nog een stuk van de woestijn en dan het delta gebied met duizenden dieren. Met mijn handy doe ik mijn best, maar geloof me, we zien tal van olifanten, giraffen, gnoes, neushoorns, rendieren, krokodillen en grote kuddes buffels. Het hele gebied is vol met kronkelende beekjes, rivieren en grote en kleine meren. Vol begroeid met groene waterplanten. Gewoon een mooi ruig gebied met veel leven. Het plaatsje Maun, waar het vliegveld is en zeer modern is uitgerust, leeft van het toerisme wat hier op af komt. Na deze absoluut geweldige ervaring (voor een vrienden prijsje van 117 euries p/p) gaat de tocht verder oostwaarts naar Gweta. Daar staan we tussen de Boabab bomen, ook wel apenbroodbomen genoemd, op een schitterende camping.  De bomen worden 5 tot 25 meter hoog en hebben een grote stamomtrek tot 34 meter, met 11 meter doorsnee. Gelukkig heeft de  camping een zwembad en redelijk sanitair. Onderweg naar Gweta rijden we door een natuurpark en zien daar tientallen olifanten, met een hele kleine erbij, giraffes en struisvogels. Dat zijn ook geen kleine jongens. Die hadden we nog niet gezien. Op de weg valt het op dat het verkeer er ordelijk aan toe gaat. Niets geen stress, allen zijn heren (en dames) in het verkeer. Wij vallen wel op met die grote campers. Zowel in Zuid Afrika als Botswana zijn wij vreemde voertuigen. Wellicht iets te groot en grof voor de werk wat we moeten doen. De tweede camper van de groep rijdt zich vast in het zand. Met veel duwwerk gaat het weer verder. Na de briefing om 16.30 uur dit keer, is het tijd om de zonsondergang te bewonderen. Tja, het is mooi, maar Domburg wint het toch. In de bar is prima WiFi, also daar ons huiswerk gedaan met een natje.