Bezoek aan San mensen

3 november 2023 - Windhoek, Namibië

Vrijdag 3 november 2023.  Bezoek aan San mensen

Dag 28.  Omandumba Namibië - Windhoek, Namibië        293 km.  Totaal: 5483 km.                                                                                                         Na een koele nacht met 15 graadjes, goed weer weer. Met rond 32 graadjes in de middag.

We staan na 45 km schotterwegen in een ruig landschap met grote rotspartijen van graniet op een hoogte van de Jochalm, oftewel 1600 meter. Hier leven een deel van het jaar Sam mensen, die in ons geheugen vroeger bosjesmannen werden genoemd. Onder Duits bewind van Namibië zijn er duizenden vermoord en verdreven. De San vormden eeuwenlang kleine gemeenschappen van jagers en verzamelaars. De mannen gingen op jacht en de vrouwen verzamelden eetbare gewassen. Ze woonden ooit in grote getale als enigen op de vlakten en bergen van zuidelijk Afrika. Er leven nu nog zo‘n 100.000 San verspreid in kleine gemeenschappen, waaronder in Omandumba, waar we nu zijn. Ze proberen hun cultuur te bewaren, maar kunnen de moderne wereld niet meer ontwijken. Nu doet men toeristen rondleiden en vertellen hoe men in vroegere tijden leefde en houden zo hun eigen cultuur levendig. We worden door twee San rondgeleid door hun leefgebied. Ze vertellen hoe gejaagd werd op springbokken, giraffen en andere dieren. Op de vraag of er nog wordt gejaagd door hun, is het antwoord dat ze tegenwoordig hun vlees bij de Spar kopen. We zien ook de tekeningen die hun voorouders 2000 jaar geleden op de rotsen schilderden. Het uitzicht vanaf de granieten heuvels over het gebied is waanzinnig mooi. Het komt ons vandaag iets authentieker over dan gisteren. Het motto is duidelijk. Hoe behouden we onze cultuur in deze tijd. Na de wandeling en uitleg over de San mensen gaat het met de camper weer terug over de erbarmelijk slechte weg naar een betere en in ieder geval geasfalteerde weg. Richting Windhoek wordt de weg steeds beter en breder, ja het wordt zelfs 75 km een mooie Autobahn. De verschillen zijn in alles gigantisch. Ook het verkeer neemt toe, richting hoofdstad. Eenmaal in Windhoek rijden we eerst door de stad en parkeren bij de Nederduitse Gereformeerde Kerk. We lopen er wat rond en een vriendelijke man vraagt of we de kerk van binnen willen zien. Binnen zien we een sfeer die mij aan de Statensingelkerk doet denken. Het orgel ziet er groot uit. Toevallig loopt de organist voorbij en spreekt ons aan. In een mengeling van Duits, Afrikaans en Engels hebben we een gesprek. Zondag om 10.00 uur is er een dienst in het Afrikaans. Moeten we even bezien of dit in ons programma te passen is. De camping is niet ver van de kerk. Het ziet er gezellig uit. Mooi modern Afrikaans opgezet. We blijven hier twee dagen. Morgen hebben we een excursie door de stad.

1. Lena:
    4 november 2023
    Met het verdwijnen van de bossen wordt het wel heel moeilijk voor de Bosjesmannen om te overleven.
    In Zaïre wonen er nog wel wat.