Een dagje varen, ook wel leuk.

1 juni 2024 - Osor, Kroatië

Vr. 1 en Za. 2 juni 2024.     Een dagje varen, ook wel leuk.

Dag 63 en 64.   Zadar, Kroatië - ferry - Osor, Kroatië.                   34 km.   Totaal: 5628 km.

Hele dag prachtig weer, tot 17.00 uur een felle onweersbui.

Niet bepaald een rijdag op vrijdag, maar een vaardag. Welgeteld de 10de ferry met campers, buiten een paar pontjes, die we ook zondag zullen nemen, anders komen we het eiland niet af. Zoals gebruikelijk varen we iets later dan op de ticket aangegeven, alsook op een andere boot dan aangegeven, maar dat is struktureel hier. Naar de ferryterminal rijden is slechts 10 minuten. Eenmaal om 9.30 uur onderweg genieten we op het achterdek van het prachtige weer. Af en toe een flinke bries en vier stops onderweg op andere eilanden, die met de boot bevoorraad worden. Iedere stop duurt also iets langer dan op en af rijden van de auto‘s, die nauwelijks aan boord staan. Er zijn ook weinig passagiers aan boord. Aan het eind van de dag niet meer dan 20. Bijna het hele achterdek buiten is voor ons. Erg groot is de ferry ook niet, maar iets ouder zeker, gezien de alom aanwezige roest die door tig lagen verf verdoezeld moet worden. Op wat zwarte rookpluimen na, bij het opstarten, vaart ons bootje prima. Om vier uur komen we dan op onze bestemming op het eiland Losinj. Eenmaal aan wal rijden we langs de ons bekende super om het nodige in te slaan voor de afscheid BBQ van deze groepsreis. Net als we de camper opstarten voor een korte rit naar de camping barst er een onweersbui los. Grote druppels kletteren op ons huisje, maar het blijft gelukkig droog van binnen. De camping ligt precies daar waar het eiland middels een heuse draaibrug overgaat in het eiland Cres. Het kanaal is al wat langer in gebruik. Het werd door de Romeinen gegraven om de scheepvaart te vereenvoudigen. Het dorp Osor, net aan de andere kant van het kanaal, is klein, maar toeristisch gezellig met de nodige koffie bars en een paar restaurants. Er wonen nog 50 mensen in Osor. Veel huizen staan leeg of zijn omgetoverd als vakantie verblijf. Er is een heuse beelden galerij met muziek als thema. Een paar avondfoto‘s maken de dag compleet. Zaterdag morgen schijnt het zonnetje direct op de schuifdeur, also snel het luifeltje uitgedraaid. Wel oppassen voor die momentjes van opeens felle windstoten. Naast de camping is een klein kiezelstenen strandje. Het water is fris, maar uitermate geschikt voor een verfrissend moment. Achter de camper afdouchen gaat prima. Een heerlijke rustdag besluit het gezamenlijk deel van deze Griekenland Eiland Hoppen reis. Overdag doen we niet al te veel, echter in de middag is het de BBQ voorbereiden. Het vlees, pindapoep en sausje is ons deel. Niet geheel zonder ervaring komt het helemaal goed en genieten we later van de zalm stukjes in rijst met spinazie, salade met vruchtjes en cevapcici, kip, karbo zonder bot, worstjes met overheerlijke saté saus. Een waardig afscheids maal. Afgewassen, gedoucht en rommel ruimend komt opeens Marja langs. „kom mee, er is een feestje bij de kerk“. Dat laten we ons niet afnemen, also twee minuten later lopen over de brug het dorp in een mengen ons in een dorpsfeest waar live muziek van zes muzikanten met trekharmonica‘s de sfeer hoog houden. Een lange tafel met allerlei zelf geproduceerde sterke drank en schalen met koek zoetigheden. Pak maar wat je wilt, een kleine vrijwillige bijdrage is gewenst. De gespeelde muziek doet wel erg Oostenrijks aan. Kaiser Franz Joseph heeft zo de nodige  invloed achtergelaten. Alhoewel ik dit maar niet hardop zal zeggen hier. Pas bij schemering stopt de muziek en verlaten wij met de meeste andere mensen het feestgebeuren, richting camping. Een meer feestelijk eind van onze Tokio-Griekenland reis is niet denkbaar.

1. Lena:
    2 juni 2024
    Veel dank voor het mogen volgen van jullie prachtige reis!
    Bewondering voor jullie flexibiliteit,sportiviteit!😘
  2. Hans Werlich:
    2 juni 2024
    Genoten hebben jullie dat is wel duidelijk. En nou lekker uitrusten en alles laten bezinken.
    H&H
  3. Louwra:
    Op naar Porec.
    Ook leuk en alles laten bezinken van jullie prachtige reis.
    Ik zal jullie blog missen.
    Was altijd een heerlijke avond sluiting

Jouw reactie