Terug naar Kroatië, naar Split.

29 mei 2024 - Split, Kroatië

Woensdag 29 mei 2024.   Terug naar Kroatië, naar Split

Dag 61.   Mostar, Bosnië Herzegovina - Split, Kroatië.               141 km.     totaal: 5441 km.

Mooier dan voorspelt. Minimale regendruppels in de middag, zwak zonnetje, 22 graadjes.

De weg terug naar Kroatië verloopt probleemloos. Onderweg bij Annie‘s koffiepauze staan we totaal onverwachts bij een archeologische site. De parkeerplaats ligt tussen de oude grafstenen van Nekropola Crlivica. Rondom dit gebied woonden reeds mensen in de Bronstijd. De plek waar wij koffie drinken is een oude middeleeuwse begraafplaats met meer dan 80 stećaks (middeleeuwse grafstenen). In Kroatië rijden we heel toevallig langs een bekende super en voorzien ons van vers drinkwater, brood en nog een paar benodigdheden. In Split staan we naast een oud rangeerterrein van de spoorwegen op loopafstand van het centrum. Toch laten we ons met een ubertje naar de boulevard brengen en bezoeken na een koffietje het Romeinse Paleis van Diocletianus, (Romeins keizer van 284 tot 305), wat direct aan de boulevard ligt. Naast de katholieke kerk uit de 4de eeuw, werpen we een blik in het Baptisterium, de voormalige tempel van Jupiter uit de 3de eeuw. De zwartgranieten sfinx, die de ingang bewaakte, was al oud toen de Romeinen hem in de 3de eeuw uit Egypte sleepten. In de 7de eeuw werd de tempel omgebouwd tot doopkapel. Split is een oude stad en werd reeds gesticht in de 6de eeuw BC door de Grieken. Later namen de Romeinen het stokje over en bouwde de stad verder uit. Aan toeristen geen gebrek in Split. Het hele centrum wemelt er van. In de kleine steegjes in de oude binnenstad is het beregezellig flaneren. Aan het eind van de middag moeten we onze dorst lessen en eten gezamenlijk een plankje met kaas en worst. Een heel snel aanwezige Uber brengt ons naar de campers terug op het grote met slagbomen afgesloten parkeerterrein. We hebben vandaag weer veel kennis op gedaan in het mooie Split.

Jouw reactie