Na Poreç, via Slovenië en Italië, naar huis.

7 juni 2024 - Schönboden, Oostenrijk

Di. 4 juni t/m Vr. 7 Juni 2024.  Na Poreç, via Slovenië en Italië, naar huis.

Dag 67, 68, 69 en 70.   Poreç, Kroatië - Italië - Schönboden, Oostenrijk.   156 km.    totaal: 5920 km.

Heerlijk vakantieweer, een enkel klein bui‘tje, veel zon, max. 28 graadjes.

Het is altijd lastig als we weer op Schönboden zijn, alsnog een blog te schrijven. Onderweg lukt mij dat moeiteloos, thuis moet ik mij ertoe aanzetten. Terug naar 4 juni: na een fantastische reis, avontuurlijke belevenissen, inleven in oude culturen, eiland hoppen en de Balkan verder verkennen, zijn de Poreç dagen zoals het uitbuiken na een zware, maar goede maaltijd. Ulica is nog Ulica zoals bijna 50 jaar terug. Mooi weer, heerlijke zee, lekker eten bij de grill en echt vakantie vieren zoals vakantie hoort te zijn. We besluiten also snel tot donderdag te blijven en vrijdag rustig aan op huis aan te rijden. Vrijdag in de loop van de morgen rijden we via Novigrad, waar we nog wat inkopen doen, via Buje, naar Slovenië. Dit zonder een tolweg te rijden vraagt een goede navigatie. Zonder reclame te willen maken moet gezegd dat dit met Google Maps prima in orde komt. Tot dagelijkse wijzigingen toe zijn verwerkt. Heel wat anders dan vroeger waar het in de buurt van Triëst altijd fout ging, daar er jaarlijks wijzigingen waren. In Italië rijden we langs de kust naar Gorizia, waar we in de buurt een aardige camperplaats kennen naast de plaatselijke jeu de boules vereniging. Er zijn zes plaatsen. De laatste, nog vrij camperplaats, is voor ons. Na een wandeling door het pittoreske dorp Capriva del Friuli, doen we ons laatste terrasje bij de jeu de boules club, waar tot het donker wordt, fanatiek gespeeld wordt op drie banen. Op vrijdag moeten we dan toch echt naar huis. Nog slechts 150 km rijden. Maar dan wel over de Nassfeld Pass. Bij het vertrek op 29 maart lag er nog sneeuw in Nassfeld, also reden we over Villach naar Italië. Al met al, om 16.00 uur op Schönboden aankomend,  duurt het nog een uur voor we de Roerdomp betreden, daar de nodige bekenden ons verwelkomen. De grootste verrassing is wel de begroeting van Zwitserse reisvrienden uit Afrika, Werner en Brigitte, die een uur eerder dan wij op de camping zijn gearriveerd. Resumerend nog een paar feiten. We zijn precies 10 weken op pad geweest. 5920 km gereden. Hiervoor 516 liter diesel verbrast, die ons 800 euries lichter maakten. 18 x voeren wij met een boot of ferry, waarvan 9 x met de camper. Aan overnachtingen zijn 960 euries gegaan (ongeveer de helft op vrije plaatsen). Het was overwegend redelijk weer. Niet super warm, niet super koud. Geen panne met de auto, op het sleutel incident na. We maakten de nodige wandeltochten, meest naar Griekse oudheden met veel stenen en burchten en naar oude kloosters met meestal oude monniken en nonnen. Interessant dat wat we hier aan geschiedenis ontdekken in de zelfde periode was als de Egyptische farao’s. Het eiland hoppen van de Cycladen was bijzonder, Kreta bezoeken met de camper fantastisch. Geen campers op de eilanden op de onze na, was ook prettig vreemd. We doorkruisten prachtige natuurgebieden, sliepen op veel vrije overnachtingsplaatsen en zaten op niet bij te houden aantal terrasjes. We genoten van de nodige borrel momentjes met plaatselijke schnapps en van de vele uit eten gaan momenten. We hadden geen ziektes en/of spuitpoep, op de nodige wandel spierpijntjes na. Kortom, het was een mooie, leerzame, gezellige, fantastische reis!