Inkijkje Einheimischen

28 oktober 2023 - Tsumeb, Namibië

Zaterdag 28 oktober 2023.     Inkijkje Einheimischen

Dag 22.  Rundu, Namibië - Tsumeb, Namibië        342 km.  Totaal: 4084 km.                                                                                                       Vanmorgen om 5.00 uur regen, 8.15 uur 28 graadjes, vochtig warm, 33 graadjes.

Met regen om 5 uur wakker geworden door spetters door het dakraam. Om 8 uur lopen we richting dorp, vlak naast de lodge. We krijgen een inkijkje hoe men hier leeft. Een beetje gênant, maar de giften komt het dorp ten goede denken we maar. In Volendam willen toeristen ook zien hoe men daar leeft op klompen. We mogen alle vragen stellen, fotograferen en in de hutten kijken. Een bijna grotere armoede kan ik mij amper voorstellen. Dorothea, die eerder bij andere hutjes een inkijkje had , bevestigd dat het werkelijk zo armoedig is als we zien. Geen fake. Het dorp heeft 56 families, 5000 inwoners, die verspreid over een grote vlakte wonen in afgebakende percelen. Binnen een perceel staan dan verschillende hutjes en bouwwerken van golfkarton. Binnen de hutjes is het zeer armoedig. Er wordt op hout gekookt op de vloer. Gelukkig is er schoolplicht voor kinderen vanaf 5 jaar. Omdat het zaterdag is kunnen we daar geen kijkje nemen. De foto‘s die ik neem moeten het verhaal verder vertellen. Ongelukkig zien de mensen er echter zeker niet uit. Als je niets hebt, mis je ook niet veel. Aan eten en drinken is geen gebrek zo te zien. Dit dorp heeft dan wel het voordeel dat de lodge het dorp ondersteunt. Er is een groot veld met zonnepanelen voor de lodge voor de stroomvoorziening. En er is werk op de lodge voor een tiental dorpelingen. Na dit intieme inkijkje gaat het richting Grootfontijn, over een saaie weg, in zuidwestelijke richting. Slechts één vleescontrole vandaag. Meneer wil wel ff in de koelkast kijken. Na in Grootfontijn wat fourage in geslagen, verder naar Tsumeb, naar een luxere lodge met camping. Vlak daarvoor de tank volgooien en de banden op lagere spanning zetten voor de komende dagen: 200 km grindpaden. De kap van het reserve wiel achterop gaat er helaas niet meer goed terug op. Volgens technische Martin geen probleem. Daar gaan we dan maar van uit. Vanwege veel stof de komende dagen wordt geadviseerd zo veel mogelijk kleding en kostbare zaken goed in te pakken. Anti stof behandeling! Morgen gaan we drie dagen lang het Etosha National Park bezoeken.

1. Marja beers:
    29 oktober 2023