Laatste dag Okavango rivier

27 oktober 2023 - Rundu, Namibië

Do 26 en Vr 27 oktober 2023  Laatste dag Okavango rivier

Dag 20 en 21. Bagani, Namibië - Rundu, Namibië    235 km.  Totaal: 3742 km.                                                                                                               Beide dagen super warm, tot maximaal 42 graadjes. Donderdag onweer, zonder regen.

Wat een genot donderdag nix te moeten! Eerste vrije dag. De reis is werkelijk fantastisch georganiseerd, maar het is wel aanpoten geblazen. Vandaag dus niet. Het zwembad is direct om de hoek van onze Stellplatz en wordt enkele malen bezocht. Mijn haartjes worden gekort, een wasje gedaan en een poging gewaagd de blog bij te werken. Helaas werd dat een lastig klusje met nauwelijks WiFi bereik. Een Namibisch simkaartje hebben we nog niet, also nog afhankelijk van WiFi op het camp. Om half vier is er dan toch een georganiseerde SeaBridge boottocht over de Okavango rivier. Het leek niet zo veel voor te stellen, doch op het eind zijn er een soort van Schaffhausen watervallen, waar we aan land gaan en een heuse versnapering en drankje aangeboden krijgen. In de avond doen we mee met het dagmenu van de lodge. Voor- en hoofdspeise prima, Nachtisch super zoet met vruchtjes uit blik. Een soort aroma pudding van vroeger. Ik worstel mij er doorheen, voor Annie is het een te grote opgave.

De vrijdag morgen zijn wij reeds vroeg reis klaar. Om 7.45 uur rijden we het camp uit. Na inkoop van vers drinkwater rijden we in westelijke richting naar Rundu, alwaar het van daar in zuidwestelijke richting de woestijn in gaat. Bij Annie‘s koffie pauze staat een oudere man achter een boom ons aan te staren. We vermoeden dat zijn bovenkamer niet geheel goed functioneert. Als we na 20 minuten verder rijden geven we hem wat geld en eetbaars, wat moet je anders doen. Ik mag een foto van de arme stakker nemen. We rijden eerst naar Rundu, 25 km voorbij het camp. Daar gaan we op zoek naar een simkaartje wat ook nog functioneert. Dit lukt eerst niet. We kopen williswaar een simkaartje, maar daar waar het geïnstalleerd zou moeten worden, staan 45 personen in een wachtrij en welgeteld één medewerker is in dienst. Dat gaat het dus niet worden. Een beetje verder wandelend lopen we voorbij een telecom winkel. Wij naar binnen. Één klant voor ons. Ons kaartje is illegaal. Telecom verkoopt ook simkaartjes. Prima dus. Ik wil drie weken met 30 GB‘tjes. Kan alleen twee weken. Ook goed! In vijf minuten zijn we klaar, voor welgeteld omgerekend € 6,50. Nu maar hopen dat het werkt. De camping ligt 15 km van de geasfalteerde weg. Kost enige moeite om te bereiken. Met een uur eerder vertrekken dan Werner en Brigitte komen precies gelijk aan daar waar het grindpad begint. Na 15 lastige km aangekomen op het camp, met gelukkig een zwembad. Nou ja zwembad, met vijf bij drie meter staan we in een groepje naast elkaar af te koelen. Na de briefing van half vijf, wat bij de meeste half zes is (Zambiaanse tijd) genieten we van een avond buffet in het restaurant wat aan de rivier Okavango ligt. Tegenover Zambia. Na het buffet worden we getrakteerd op muziek en dans op z’n Afrikaans, met als slotnummer het Namibische volkslied. Wel allemaal gaan staan!