Kalahari woestijn

19 oktober 2023 - Maun, Botswana

Donderdag 19 oktober 2023.     Kalahari woestijn

Dag 13.  Orapa, Botswana - Maun, Botswana.          331 km.   Totaal: 2384 km                                                                                                                   Het wordt steeds warmer en stoffiger, tot 35 graadjes in de middag.

We willen natuurlijk beginnen onze zoon Ivo van harte te feliciteren. Gisteren hadden we even over de app beeld contact. Op de camping beginnen we om 7.00 uur met aqua jogging. Niet bepaald mijn eerste keuze, maar reis je met een groep dan moet je je wel eens aanpassen. De meesten zijn bloedfanatiek. Ik probeer achteraan een beetje mee te spartelen. Moet gezegd dat Simone de groep enthousiast aanvoert. De meeste campings hebben wel een restaurant waar bijna alle wilde dieren geserveerd worden. Gisteren aten een aantal groepsgenoten krokodillen staart. Het beviel ze prima. Wellicht dat het eten ze vanmorgen in het water beter deden spartelen. Om half negen rijden we de poort uit en moeten na enige kilometers de volgende vleescontrole ondergaan. Mijn trouwe hondenogen kregen snel het teken van doorrijden maar. We rijden vandaag door de Kalahari woestijn. Deze is driemaal zo groot als Duitsland. Er mogen dan regelmatig koeien, geiten, paarden en schapen langs de weg lopen, in de woestijn leven vele olifanten en andere wilde dieren. Maar, die zien we vandaag niet. We vinden nog een tankstation waar we de de dieseltank vol laten gooien. In Zuid Afrika en Botswana wordt je nog door de pompbediende geholpen. Neem er wel even de tijd voor. Twee auto’s voor je en het duurt makkelijk 15 minuten. De prijs is nog iets vriendelijker geworden, 1,13 eurootjes de liter. Verder onderweg wel blijven oppassen voor grote putten in de weg. We zien veel kleine nederzettingen met typisch ronde hutjes met een rieten dak. Een hek om een stukje grond, een paar dieren er bij, een beetje rommel hier en daar, vaak een hokje in een hoek voor sanitaire behoeften en meestal een auto. Ook gemetselde Tiny achtige huisjes zien we er regelmatig bijgebouwd. Het wordt wel lekker warm vandaag. We klokken de 35 graadjes vanmiddag. Met de stevige wind erbij is het lekker stoffig. Bij een in het routeboek aanbevolen rustplaats, loopt de eerste camper vast in het zand. Met hulp van een Landrover met een lier, komt hij weer vrij. Wij zitten er vlak achter en kunnen zonder problemen verder rijden, voorbij de rustplaats die geen rustplaats wordt. Rijdend door de Kalahari woestijn zien we toch een aantal bomen die er fris groen uitzien. Navraag leert ons dat deze bomen tot wel 67 meter diepe wortels hebben om water te vinden. Echter de meeste struiken en bomen zien er niet bepaald florisant uit. Vlak voor de camping bij Maun is een super de luxe shopping mall. Het is weer waanzinnig die tegenstellingen. Veel armoede onderweg en super luxe winkels een paar km verder. De camping ligt aan een droge rivier, bij een hotel met heerlijk zwembad. We eten een pizza en iets met kip, waar we niet zo lang op hoeven te wachten. Morgen is het vroeg op. We worden om 7.00 uur op het vliegveld verwacht. We gaan de lucht in!

1. Marja beers:
    19 oktober 2023
    Zijn er nog bloemen te zien in de kalahari woestijn of zijn ze nu allemaal verdwenen?
  2. Wim en Ingrid:
    19 oktober 2023
    Van harte gefeliciteerd met Ivo we genieten van jullie verslag hier begint echt de herfst.
  3. Janny de Winter:
    20 oktober 2023
    Nog steeds van uit Turkije met heerlijke temperatuur ☀️ 24 tot 27 grd is het genieten van jullie avonturen. Nog gefeliciteerd 🥳 met de verjaardag van Ivo.
  4. Marijke van der Wenden:
    20 oktober 2023
    Nog gefeliciteerd met Ivo.
  5. Aad en Joke de Gans:
    20 oktober 2023
    Gefeliciteerd met Ivo ! Wel een erg kaal landschap.
  6. Letty Stolk:
    20 oktober 2023
    Nog gefeliciteerd met I vo mooi reisvethaal