De warmte is terug

18 oktober 2023 - Orapa, Botswana

Woensdag 18 oktober 2023.         De warmte is terug

Palapya, Botswana - Orapa, Botswana.           279 km.   Totaal: 2053 km                                                                                                                               De temperatuur loopt vandaag op tot 30 graadjes. ‘s Nachts nog lekker koel.

Voor begrippen van deze reis hebben we uitgeslapen tot 6.30 uur. Vandaag geen spannende toer. Een dag van A naar B. Onderweg is er weinig verkeer tussen de dorpen. Wel loopt er veel vee langs de weg, die soms oversteken. Vrijwel alle dieren zien er mager uit. Je kunt de ribben tellen. We mogen 120 km rijden, maar dat is echt geen goed idee. Bij 80 km is het goed te doen. In de dorpen die we passeren is het druk en rommelig. Het doet ons veel aan Marokko en Egypte denken. Bij Annie’s koffie pauze komen langzaam twee meisjes van een jaar of 12 naar de camper toe lopen. Ze maken bewegingen die mij duidelijk maken dat ze wat willen eten. Als ik het raampje opendraai en ze twee koekjes en magneetjes om iets op te hangen aanbied, zijn ze toch bang dichterbij te komen. Maar de lust is groter, also komt er een naar voren en houdt haar hand op. Ik mag de koekjes en magneetjes in haar hand leggen. Even later zijn ze terug en begint het speel opnieuw. Dit keer bedenkt An twee sinaasappels te geven. Het lijkt wel de kerstviering van in de 60er jaren bij Helders van der Wal. Het bedrijf waar mijn vader werkte. Daar werd een kerstviering gehouden met het personeel met kinderen en kregen we bij de uitgang een grote sinaasappel. Na dit gebeuren zeg ik goodbye en vertrekken ze in het struikgewas wat langs de gehele route langs de weg staat. Een stuk verder is er een vlees controle door de politie. Vanuit Zuid Afrika mag een vlees en gevogelte worden ingevoerd. Een nette vriendelijk vrouwelijke politie mevrouw vraagt of ze in de koelkast mag kijken en is nieuwsgierig hoe de camper er van binnen uitziet. We mogen verder rijden. Bij de volgende vleescontrole, 100 km verder, gaat alleen het handje omhoog, wat betekent doorrijden. Voor de camping is er een nieuwe shopping mall, die er waanzinnig mooi uitziet. We lopen er kort doorheen en voorzien ons van een verse drinkwater voorraad. De camping is helemaal top, met keurig sanitair en een prima zwembad. Goed voor een warme duik. Het water is minstens 28 graad. Maar dat mag de pret niet drukken. We eten thuis vanmiddag. Witte bonen in tomaten saus met een heerlijk gevulde salade. En een rot wijntje en weissgespritzer. Alleen jammer dat we ontdekken dat de waterkraan niet meer functioneerd. Reisleider Jan vindt na enig speurwerk het euvel. Onder de auto, waar de watertank hangt is een draad los. En warempel, het werkt weer. We hopen voor iets langere tijd. Als slot van deze dag nemen we nog een fris (bier) en warm (thee) drankje in het restaurant. Prima toppie hier.

1. Evelyne Timmer:
    19 oktober 2023
    De camping ziet inderdaad prima uit! Dank voor het verhaal!
  2. Marja beers:
    19 oktober 2023
    Ziet er droog uit. Mooi twee blije kinderen.