Lufthansa nacht

8 oktober 2023 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Zondag 8 oktober 2023        Lufthansa nacht

Dag 2. Langenselbold, Duitsland - Johannesburg, Zuid Afrika

Koel in het vliegtuig, 33 graadjes in Johannesburg

Enigszins op tijd zijn we op vliegveld Frankfurt International. Na wat moeite vinden we Terminal 1, alwaar we moeten inchecken. We hebben de tijd en nestelen ons in de vertrekhal. Later bij het boarden wachten we geduldig tot de 467 passagiers worden toegelaten. We hebben geen slechte plek. Het vliegtuig heeft in de Economy class, rijen van 10 stoelen. Gelukkig zitten we aan het raam. Dat is wel zo lekker. De dame naast An is niet erg spraakzaam, er kan geen goedenavond af. Later in Johannesburg blijkt zij een Italiaanse reisleidster van een grote groep te zijn. Op eens is ze allervriendelijkst en praat en lacht honderduit tegen haar groepsleden. De zitruimte is wel erg klein en het wordt snel een zooitje om ons heen. Om 24.00 uur krijgen we een lichte maaltijd. Goulash staat op het menu. Lekker pittig en goed zout natuurlijk. We vliegen met een Boeing B747-8, ieder stoeltje is bezet. En zo vliegen we met een kruissnelheid van 920 km, op 10.000 meter hoogte naar het zuiden van Afrika. Enigszins gebroken, met een paar uurtjes slaap, landen we om 8.40 uur in Johannesburg. Die zelfde 467 passagiers wurmen zich naar buiten, lopen minstens één kilometer naar de douane. Daar wanen we ons in de Efteling en sluiten ons aan en zien 12 keer dezelfde mensen als we een rij verder in omgekeerd terug lopen. Dit duurt zo‘n 3 kwartier. Na het stempeltje in het paspoort gaan we op zoek naar onze bagage. Zeker 500 meter verder blijkt de Lufthansa rolbank te zijn. Na eerst een verkeerde tas, vinden we als een van de laatste onze tweede tas. Nu nog even de uitgang zoeken en ter rechter zijde zien we snel het bordje „SeaBridge“. De meeste reisgenoten staan er reeds enige tijd. Toch is er nog tijd om wat Rand geld te scoren en een Zuid Afrikaans Sim kaartje te kopen. De bus die ons verder brengt staat uiteraard een stuk verder, dus strompelt de groep daar heen. De groep bestaat uit louter 60, zo niet overwegend, 70 plussers. Nog wat afstandelijk, maar met Duitse hoffelijkheid vinden er kleine verkenningen plaats. Voordat we met de campers op pad gaan verblijven we twee nachten op een lodge tussen Johannesburg en Pretoria. Maar eerst is er een rit door Johannesburg. We bezoeken daar het hoog gerechtshof. Interessant is dat dit gebouwd is op de plaats en met stenen van een gevangenis uit de Engelse tijd. Daar is zeker ook nog het een en ander van te zien. Een oude wachttoren is behouden en enigszins kunstig aanwezig. Toevallig is er tijdens ons bezoek een zitting aan de gang. We mogen even om de hoek kijken en maken er snel een foto van. In de bus wordt vertelt dat van de vele toeristen die naar Johannesburg komen meer dan 50 % uit Afrika komt. De happy view uit heel Afrika doet hier hun inkopen en/of laat zich medisch behandelen. We zien onderweg door de stad veel armoede en armoedige behuizing. Het Shopping Center waar we vanmiddag door wandelen, ken ik in heel Europa niet. Voor wie het kent, wel 10 keer zo groot als het City-Arkaden in Klagenfurt. Een stad van uitersten is Johannesburg. Was vroeger de scheiding tussen blank en zwart, in 25 jaar is dit veranderd naar mensen met veel geld en mensen met geen geld. Van zeer rijk naar zeer arm. Om een uur of 3 komen we aan bij Cradle Moon Lakesite Game Lodge. Het ziet er fantastisch uit, met gezellige hutjes met een puntdak van riet. Dat noemt men dus een lodge. Men logeert er, daar komt het zeker vandaan. In indeling is lux te noemen, met een grote badkamer, twee slaapkamers, goede bedden, een buitenterras en ruime hal. Klein dissonantje in onze lodge: het warm water doet het niet. We eten vanavond met de hele groep in het restaurant alhier. Een warm buffet. Het wordt gezellig met een biertje en wijntje erbij. De sterke verhalen komen los. Het eten is wat minder, maar ach, je kunt niet alles hebben.

1. Marinet:
    9 oktober 2023
    Geweldig dat jullie goed zijn aangekomen en nu al mooie dingen gezien hebben. Heel veel plezier met het vervolg van jullie reis😁
  2. Henk Jan, Lianne, Lars en Saar:
    Een hele fijne reis toe gewenst. Op naar een mooi avontuur in Afrika 👍🏻😊
  3. Bert Slagmolen:
    9 oktober 2023
    Welkom! Hoe groot is de groep? Veel plezier en tot zaterdag. Ons is baie opgewonde hullie te sien.
  4. Ger Timmer:
    9 oktober 2023
    Dat heppu nou met reisleiers...In ieder geval goed aangekomen!
  5. Evelyne:
    9 oktober 2023
    We wensen jullie een goede reis! Een beetje avontuurlijk maar niet te veel… en bedankt voor de verhalen! Ben erg benieuwd!
  6. Marja beers:
    Welkom in Zuid-Afrika. 😘
  7. Yvonne van de Aarssen:
    9 oktober 2023
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. De eerste berichten zijn goed. Ik volg jullie verder op de reis.
  8. Arend en Biljana de Winter:
    9 oktober 2023
    Mooi dat jullie na een vorstelijk ver blijf in het vliegtuig,goed zijn aangekomen in dit fantastisch continent. Heel veel plezier en genieten .groet van uit een prachtig Austria.
  9. Joke en Frank:
    9 oktober 2023
    Lekker reis, ons sal jou op afstand volg