Excursie Pretoria

9 oktober 2023 - Cradle Moon Lakeside Game Lodge, Zuid-Afrika

Maandag 9 oktober 2023.   Excursie Pretoria

Dag 3. Lodge - Pretoria - Lodge.   Fantastisch weer, 30 graadjes.

Bij het naar de Lodge lopen zondagavond is het pikkedonker en vinden we met grote moeite nr. 28, het nummer van onze sleutel. Annie doucht nog lekker koud, voor een strak huidje. Gelukkig slapen de bedden prima. Op maandag gaat om 6.30 uur de wekker. We moeten een beetje orde aanbrengen in onze bepakking, ontbijten en op tijd in de bus plaatsnemen. Pünktlich: 9.00 Uhr.  Onze gids is een Zuid Afrikaanse met Duitse voorvaderen, waar ze uitvoerig over vertelt. We beginnen onze toer naar Pretoria met het zingen van een Afrikaans liedje: De Mella, Moyà, Wakka.Zoiets van goedendag mijn vriend, wakker worden. We zien onderweg een paar informele nederzettingen, pal langs de autoweg. Zeer eenvoudige behuizing van veelal Afrikaanse immigranten die op betere huisvesting wachten, die ze meestal niet eerder krijgen voor ze werk gevonden hebben. Pretoria is de bestuurlijke hoofdstad van Zuid Afrika. Daar zijn de vele consulaten en ambassades. Nooit geweten, maar Zuid Afrika heeft drie hoofdsteden. Naast Pretoria, Bloemfontein als rechterlijke hoofdstad en Kaapstad als wetgevende hoofdstad. Dit gebaseerd op de Trias Politica. Eigenlijk gaat het nog terug naar de vorming van de huidige staat Zuid Afrika begin 20ste eeuw. Transvaal en Oranje Vrijstaat gingen op in de nieuwe samenstelling en Bloemfontein bleef zo toch een beetje hoofdstad. Pretoria is met rond 1 miljoen inwoners veel kleiner dan Johannesburg met 4,5 miljoen inwoners. Het is als Reisacher maar wat je klein noemt. Er worden 11 officiële talen gesproken, waaronder twee van Europa afkomstig: Engels en Afrikaans. Welke laatste wij als Hollanders goed verstaan en nog beter lezen kunnen. We bezoeken uitvoerig het Voortrekker Museum in Pretoria. De boeren geschiedenis die naar het noorden trekken, nadat de Engelsen het zuiden overgenomen hebben. De veelal zeer christelijke boeren stichten daar uiteindelijk de republieken Oranje Vrijstaat en Transvaal. In het museum worden nadrukkelijk de boeren centraal gesteld. Bekend is met name Paul Kruger, van 1880 tot 1900 president van Transvaal. Onder zijn leiding werd Transvaal een sterke natie, maar na grote spanningen met het Britse rijk en zware verliezen in de 2de Boerenoorlog vluchtte hij op het door koningin Wilhelmina gestuurde pantserdekschip naar Europa, woonde enige tijd in Nederland en overleed in 1904. Het museum straalt een roemrijk verleden uit, wat wellicht niet altijd zo vreedzaam was. Er schijnt een ander museum hier in buurt die vanuit zwart perspectief een andere waarheid naar voren brengt. Zou goed zijn beiden te bezoeken, maar dat laat het strakke Duitse schema niet toe. Na dit historisch overzicht van de geschiedenis in dit deel van Zuid Afrika rijden we door Pretoria langs het grote monument van Nelson Mandela en bewonderen daarna de honderden Jacaranda bomen, die precies in deze tijd in bloei staan en rijden dan naar het Pannekoek Huis. Wat hier gegeten wordt laat zich raden. Hollandser kan het niet met al die Duitsers om ons heen. We kiezen echter voor een typisch Afrikaanse inhoud van de pannenkoek, de Bobotie. Zeer aanbevelenswaardig, smerig lekker! Hierna rijden we nog langs het Paul Krugerhuis, waar hij als president zeer eenvoudig leefde. Terug naar onze lodge vertelt de gids nog een aandoenlijk verhaal waarbij je direct kon bedenken dat er gebedeld gaat worden. We blijven niet achter een doen mee met een loterij voor een school in Hermannsburg in het zuiden van Zuid Afrika. De winnaar krijgt een 1 oz. Kruger Rand. Op 13 oktober is de trekking. We wachten met spanning af. Terug in de lodge volgt de briefing voor morgen. Dat schijnt iedere dag plaats te vinden. Of we dat leuk blijven vinden? We gaan het beleven. De campers worden mogen opgehaald. Vroeg uit de veren, het wordt een drukke dag met veel km.