Ochtendsafari en naar Namibië

24 oktober 2023 - Otjiwarongo, Namibië

Dinsdag 24 oktober 2023. Ochtendsafari en naar Namibië

Kasane, Botswana - Katima Mulilo, Namibië     144 km.    Totaal: 3277 km.                                                                                                                       Nog een beetje warmer met 40 graadjes in de middag.

Om vijf uur gaat de wekker, om 5.45 uur melden bij de receptie, om 6.00 uur begint een drie uur durende ochtend Safari. De chauffeur vraagt naar onze wensen. Dat is niet zo moeilijk, we willen allemaal de leeuwen en luipaarden zien. Na de gebruikelijke dieren als olifanten en allerlei reeachtigen, wordt er druk gepraat over de mobilofoon. Er zijn luipaarden gesignaleerd en er wordt stevig door het mulle zand gereden naar daar waar het is. En ja, we zien een jachtluipaard in een boom zitten. Nu blijkt dat een paar bomen verder een klein luipaardje zit. Ze zitten in een boom omdat er onrust is. Ze vrezen een leeuw of leeuwen in de buurt. En deze twee verdragen zich niet. Wellicht is het de leeuwen om het kleine luipaard te doen. Hoe het ook zij, even later zien we de leeuwen in volle glorie. Één ligt in een bosje zijn ontbijt op te eten, een paar anderen luieren wat, maar twee andere zijn duidelijk op zoek naar een mals etentje. Wonderlijk dat al die auto’s met mensen die zich vergapen aan hen, hun in het allerminste stort. Ze lopen voorbij alsof we er niet zijn.    Ook rijden we langs een dode olifant die vier geleden de laatste adem uitblies. Een leeg omhulsel ligt langs de weg. Van binnen netjes opgegeten door roofvogels. In het midden van het park waar we rondrijden is er een Annie’s koffie pauze. Thee mag ook. Hierna is het terugrijden naar de lodge en precies een kwartier nadat we terug zijn een briefing voor de rest van de dag. We gaan naar Namibië. De grensactiviteiten vragen om even goed met elkaar door te nemen. Uitreis Botswana: stempel in paspoort, exit papier laten stempelen, wegrijden langs hek en daar het exit papiertje afgeven. 1,5 km verder: Namibië. Paspoort laten stempelen, formulier p/p invullen, formulier auto invullen voor wegenbelasting en betalen. Beter contant dan met visa. Het visa kaartje wordt minstens 15 minuten bestudeerd. En dan lukt het vaak nog niet. We kunnen met Rand betalen. Dat gaat iets sneller. Papier in ontvangst nemen dat bij uitreis belangrijk is voor definitieve betaling. Per km moet in Namibië betaald worden. We zien het wel. Ho ho, er komt nog een controle: naam, paspoortnummer, auto kenteken, auto motornummer, auto chassisnummer, merk van de auto, type en kleur van de auto. Dan mogen we echt het land inrijden. De weg verder leidt ons naar de noordkant van de Caprivi strook. Een typisch stuk land dat Duitsland in de negentiende eeuw bedongen heeft. Zij eisten toegang tot de Zambesi rivier, om later toegang te krijgen tot de Indische oceaan. Dat laatste werd een illusie. De toegang tot de Zambesi rivier werd toegestaan. De smalle strook is hele stukken 30 km breed en ongeveer 500 km lang. Langs de weg die we rijden zien we veel lemen hutten met vaak een klein stenen hut erbij. Toevallig of niet, er lopen honderden kinderen in uniform langs de weg. Van of naar school, wie zal het zeggen. De kleinere kinderen zwaaien spontaan, de grotere kijken verbaasd. We rijden hier echt als een rariteit door het land, met onze half integraal camper. De camping ligt aan de Zambesi rivier. Compleet in het zweet is douchen buitengewoon gewenst. De warmwater voorziening is ongeveer gelijk als Alpenferienpark anno 2002. Het functioneert niet en ziet er elektrisch niet safe uit. Maakt niet uit, koud douchen is een lust hier. Om 17.30 is er weer een briefing voor de komende twee dagen. Daarna zoeken we het restaurant om WiFi tot stand te brengen. Een simkaart aanschaffen is hier een dagtaak. Wellicht later een keer. We blijven drie weken in Namibië, dus het zou wel prettig zijn.

1. Marja beers:
    24 oktober 2023
    Gaaf dat jullie luipaarden hebben gezien. 👍
  2. Nettie:
    24 oktober 2023
    Prachtig verhaal . Zie het allemaal voor me
    Heel leuk zo jullie te volgen .
    Groet ! Can ons
  3. Evelyne:
    25 oktober 2023
    Weer een leuke verhaa met prachtige beesten!
  4. Ger Timmer:
    25 oktober 2023
    kon je geen maaltje olifant voor de BBQ ritselen?
  5. Letty Stolk:
    Mooie fotos de 25 gefeliciteerd