Nog een dag flink zweten

15 november 2023 - Fish River Canyon, Namibië

Woensdag 15 november 2023. Nog een dag flink zweten.

Dag 40.  Keetmanshoop, Namibië - Fish River Canyon, Namibië    221 km.   Totaal: 7495 km.

Een zweterige dagje met tot 44 graadjes

De nacht verloopt niet zoals we dat gemiddeld gewent zijn. Het is warm en het stikt van de muskieten. Van die kleine rotdingen, die je moeilijk vangt. Later blijkt vrijwel iedereen er last van hebben gehad. Also niet geheel uitgerust gaan we op pad. Eerst naar Giants Playground, 4 km verder rijden. Het zijn opgestapelde rotsformaties die doen denken aan blokkentorens van een reuzenkind. De blokken zijn geërodeerde restanten van lava, die 180 miljoen jaar geleden uitgevloeid en gestold is. Hierna rijden we de 16 km Schotter terug naar Keetmanshoop en daarna verder door een woest landschap met vele kleine Tafelbergen. Ze brokkelen langzaam af, maar zijn op de top totaal vlak zoals we dat kennen van de Tafelberg bij Kaapstad. Er staat een bezoek gepland bij een Schnaps destilleerderij, met een proeverij van verschillende soorten gin die er gestookt worden. De vrouw des huizes heeft een stem die op de markt niet zou misstaan, dus dat is goed te volgen. We krijgen vijf soorten te proeven. Je moet wel je best doen de smaak op de tong te krijgen, zo weinig worden de glaasjes gevuld. Met een stukje brood, zelf gebakken aldaar, neutraliseren we de mond voor de volgende druppels die worden aangeboden. We hebben allemaal, op advies van reisleider Jan, een brood besteld dat daar is gebakken. Als we vertrekken en natuurlijk het nodige hebben gekocht, voelt het brood al zo hard aan dat je er een spijker mee in de muur kunt slaan. Ik denk niet dat onze magen dit gaan verdragen. Hierna koersen aan op Fish River Canyon. Het is de twee na grootste kloof ter wereld met een lengte van ongeveer 160 km, max. 23 km breed en tot 550 meter diep, een van de grote natuurwonderen van Afrika. Het maakt deel uit van een National Park, waar entree voor betaald moet worden. Eenmaal daar aangekomen merk ik tot mijn grote verbazing dat we de enige zijn die de kloof bezoeken. En dat vergeleken met de Great Canyon in Amerika! Daar loop je over de mensen heen en zijn er talrijke plaatsen waar het uitzicht geeft op de canyon. Hier in Namibië zijn er slechts vier uitzichtpunten, vlak bij elkaar. Water zien we nauwelijks in de kloof. Bij een paar plekken nemen we nog water waar. Het wordt tijd dat het gaat regenen. Spectaculair is het wel. Op foto moeilijk vast te leggen. Maar we doen een poging. Bij de parkeerplaats View Point twee maken we met Werner en Brigitte een wandeling naar een uitzichtpunt waar het prachtig zicht geeft in de canyon. Het is wel snikheet met 44 graadjes. Hierna gaat het naar de campsite, 25 km terug. Een stoffig en zanderig gebeuren, met wel een heerlijke douche. En daar zijn we na deze drukke en hete dag hard aan toe. Waarschijnlijk de laatste echt hete dag. Morgen gaan we Namibië verlaten, terug naar Zuid Afrika, op weg naar Kaapstad.

1. Evelyne Timmer:
    16 november 2023
    Mooie foto’s! En die humor ! Ik lag in een deuk!