We gaan even op ons zelf

5 november 2023 - Usakos, Namibië

Zondag 5 november.       We gaan even op ons zelf.

Dag 30.  Windhoek, Namibië - Usakos, Namibië         221 km.     Totaal: 5704 km.

De zomerse dagen houden aan. Vandaag tot 33 graadjes vanmiddag.

Urban Camp in Windhoek is werkelijk fantastisch. Voor een stadscamping zelden zoiets meegemaakt. Op een klein terrein heeft vrijwel iedereen de nodige privacy door heel speels met natuurlijke materialen te werken. Voor wie van plan is naar Windhoek te reizen beveel ik deze camping van harte aan. Bij het ontbijt facetimen we om 8.30 uur nog ff met schone zus.  Later horen we dat de wintertijd aldaar is ingegaan. Dan was 7.30 uur toch wat aan de vroege kant misschien. Vanmorgen scheiden onze wegen met de reisgroep tot morgen avond. Wij kiezen er voor om in Windhoek een kerkdienst bij te wonen van de Nederduits Gereformeerde kerk, waarvan de oorsprong terug te vinden is in de orthodox Gereformeerde hoek in Nederland. We zijn benieuwd hoe deze kerk zich in Namibië presenteert. Er zijn diensten in het Engels en in het Afrikaans. Wij kiezen voor de laatste met aanvang 10.00 uur. Vlak voor we de kerk binnen wandelen trek ik een nieuwe lange zomerbroek aan en ga naar buiten. An roept mij lachend terug. Het merkkaartje zit er nog op. In Kötschach gekocht en “Cotton Made in Africa” staat er op. Er toch maar afgeknipt. Eenmaal in de kerk lijkt het wel of we terug zijn in 1970 in Nederland. Gezinnen met kinderen, vrouwen in rokken tot ver beneden de knie, allemaal op z’n zondags. Het is warm, dus de stropdas mag thuis blijven. Echt een vreemd gevoel, daar ik zoeven buiten een kwartje geef aan een zwarte die op onze camper past. De kerkgangers hebben hun auto op de binnenplaats van de kerk staan. Alle mensen in de kerk zijn blank! Geen gekleurde te bekennen. Er mag dan wel geen apartheid meer bestaan, in de praktijk functioneert het zeker nog. De kerkdienst zelf is in een modern jasje gestoken, maar de boodschap is erg orthodox. De predikant, toga loos, is een vlotte spreker ala Billy Graham en wandelt een beetje heen en weer. Er wordt met gitaar en met orgel gezongen. Mooi is de presentatie op de muur van teksten van de liederen en zinsnedes uit Joshua 3, waar de preek over gaat. Het Afrikaans is toch lastig te volgen als er snel wordt gesproken. Na de dienst is iedereen snel vertrokken, zo ook wij. We moeten het camping gevoel even terug vinden na dit uitstapje. We stappen Afrika weer binnen. We rijden ontspannen richting Atlantische oceaan, genieten van een heerlijke lunch onderweg en overnachten 200 km verder op een camping die we hebben gevonden op iOverlander: Isis guesthouse and camping. Een enthousiaste eigenaar die nog volop bezig is de camping op te zetten. Er is een klein, maar mooi zwembad en we staan voor een soort slaapkamer waar we toilet en douche kunnen gebruiken. Met een Heineken biertje en een tonic voor An, voor bij het zwembad, totaal 9,75 eurootjes. Dus wil je goedkoop kamperen, kom naar Namibië. Vanaf de camping kijken we op minder goed bedeelde mensen die leven tussen de golfplaten en kartonnen hutjes. We doen nog een wasje en de haartjes worden geknipt en doen ons tegoed aan noedels die na drie minuten in kokend water op het bord kunnen. Is goed voor de zout huishouding. We kunnen er weer tegen aan.

1. Ab La Croix:
    6 november 2023
    Hallo Annie en Gert-Jan
    Ik heb nu ook al jullie verhalen gelezen en er zeer van genoten.
    Wat maken jullie weer veel mee.
    Sommige foto's doe mij idd aan Marokko denken.
    Nog veel plezier en een nog mooie reis toegewenst.
    Groetjes Trudy
  2. Yvonne van de Aarssen:
    7 november 2023
    Ja, dat je de apartheid overal tegenkomt is duidelijk.....zelfs in de kerk. Ja.mer maar waar! Dat jullie overvol raken van alle indrukken kan bijna niet anders. Maar geniet zolang de reis duurt.