Paul Kruger Park (Krugerwildtuin)

12 oktober 2023 - Berg-en-dal Rest Camp, Zuid-Afrika

Donderdag 12 oktober.   Paul Kruger Park (Krugerwildtuin)

Dag 6. Graskop, Zuid Afrika - Krugerpark Berg en Dal, Zuid Afrika.      252 km.  Totaal: 779 km.                                                                                 Warm weer, blauwe heldere hemel, tot 33 graadjes.

Reeds om 5.55 uur ontwaak ik na een prima nachtrust. De wekker gaat om 6.00 uur. Mijn ingebouwde wekker werkt dus nog steeds. We gaan vandaag het Kruger Park in. Dat vraagt wat papierwerk aan de poort en later op het kamp Berg en Dal. Ons WC probleem is toch wel urgenter dan eerst gedacht en vraagt om ingrijpen. Namelijk, de cassette kan niet normaal worden geleegd. De met wieltjes uitgevoerde cassette naar de stortplaats rijden, levert een lege cassette op voordat deze op ordentelijke wijze geleegd kan worden bij de stortplaats. Dan is tie onderweg al leeggelopen! Technische Martin (een soort huismeester van Alpenferienpark die de groep begeleid) biedt hulp en staat zijn eigen cassette af aan ons. Wij zijn nu geholpen, maar hij zit in de shit. We rijden reeds om 7.00 uur de camping af richting oost. Vlak voor het park proberen we in een grote shopping hall een nieuwe camera te kopen. Helaas zonder resultaat. Bij de gate van het park loopt het gesmeerd. Dat betekent wel dat alles niet te snel gaat. We krijgen een inrij formulier en moeten bij de camping vanmiddag een Wild Card kopen, die voor alle parken van Zuid Afrika geldig is. Dit is dan tevens ons uitrij papier voor over een paar dagen. In het park mag niet harder dan 40 km gereden worden. Op Schotter wegen 30 km. Op die wasbord paden wil je echter niet sneller dan 20 km. We scoren vandaag verschillende olifanten, Rooibokke, een kameelperd vlak voor de camper met een arrogante blik naar ons, veel sebras, zeekoeien, koedoes, steenbokken en een heuse buffel. Verder nog verschillend levend gedierte wat ik niet kan thuis brengen. Het wordt knap warm vandaag met 33 graadjes in de middag. In Sabie en omgeving was het rond 1400 tot 1500 meter en niet zo helder vanwege luchtvochtigheid, in de Park is het 200 tot 300 meter, met heldere droge lucht. De mooiste plekken om dieren te spotten is aan de aangelegde meertjes waar het rustig afwachten is wat er langs komt. Van die plekken zijn er tientallen. Maar, pas op, pass auf, niet uitstappen en raampjes dicht. Mijn loop activiteit in het vliegtuig was groter dan die van vandaag. In het kamp Berg en Dal duurt het inchecken 3 kwartier. Dit vanwege de uit te schrijven Wild Card. Een spannend karweitje, met paspoort, telefoon nummer, e-mail adres en huisadres, wat alles overlegd moet worden. Een drukke dag waardoor de briefing zelfs 10 minuten later begint, om 17.10 uur. Wel een briefing voor 4 dagen. Dat is niet verkeerd.