Met z‘n twee

25 november 2023 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Vr. 24 en Za. 25 November 2023.           Met z‘n twee.

Dag 48. Stellenbosch, Zuid Afrika.          0 km.      Totaal: 8628 km

Een mooie heerlijke zonnige rustige dag. 25 graadjes.

Ook vanmorgen niet te laat opstaan, want nu echt voor het laatst gedag zeggen en omhelzen. Zelfs met die waarvan ik het niet heb kunnen bedenken. Ernst en Christa als laatste. Zoals meestal. De camping waar we staan is helemaal prima. We staan aan de rand van een rivier. Het is heel rustig. Het ontbijt is een latertje, maar dat deert niet. Er is tijd om te wassen, haartjes te knippen, lekker lang douchen, een paar wasjes doen het verslag van gisteren schrijven en verder helemaal niets. Dat het vrijdag is, dat merken we vanmiddag. De een na de ander komt de camping binnen rijden en de camping vult zich aardig. Veel tenten en vouwwagens. Ook de nodige caravans. Het valt op dat bijna iedereen zich opsluit rondom de eigen stek. Een gezellig praatje is er niet bij, alsof de meesten doofstom en/of argwanend zijn. Ook van onze buren geen boe of bah. Geen reactie op een goede middag groet. Wel stijgen er in de avond vele rook wolken op de camping omhoog omdat vrijwel iedereen de BBQ aanmaakt. Alles rookt en smookt. Als ze hier kamperen, dan kamperen ze nog echt. Ook voor slechts een weekend wordt alles uit de kast gehaald. Vanavond is het best wel stil zo. Geen praatje, niets niet. Het is even wennen weer met z‘n twee.

Dag 49. Stellenbosch, Zuid Afrika.                 91 km.   totaal: 8719 km.

Alweer een mooie dag. Niet te warm, wel overwegend zonnig, 27 graadjes.

Alsof het ritme er nog in zit ben ik om 6.30 uur klaar wakker. Ontbijt klaar zetten is er niet bij, we gaan op toer naar Spier. Niet in Drente maar bij Stellenbosch. Daar is naast alle wijn attributen en proeverijen ook een restaurant waar je heerlijk kunt ontbijten, weten we van groepsgenoten die daar een paar dagen terug waren. Het is aan de andere kant van Stellenbosch, also 35 km rijden. Maar dan krijg je ook wat. Een schitterend landgoed, keurig onderhouden met veel bomen, planten en waterpartijen. Een beetje te gelikt vinden wij. Het Muratie wijngoed met meer nostalgie, ligt ons dan meer. Maar het ontbijt is bijzonder lekker en hier een uurtje rond lopen heel bijzonder. Een Spier wijntje moeten we maar een keer in Nederland kopen. Na de Spier beleving willen we nog een keer het centrum van Stellenbosch zien. Nu is er tijd voor. Op Google vind ik een parkeerplaats nabij het centrum, waar het geluk ons meezit met een vertrekkende auto. Parkeerkosten: € 0,40 per uur. Door parkeerwachters opgehaald. Als we drie uur later terug komen liggen de parkeerwachters in het gras te slapen. We willen graag het VOC museum bezoeken. Volgens Google open op zaterdag. Helaas, pindakaas, het is gesloten. Alle andere interessante gebouwen zijn ook dicht. Niet de winkels, die zijn open. Bij een kledingwinkel voel ik mij niet op mijn gemak. Een paar keer ga ik pal achter An staan, die niet door heeft dat haar tas een mogelijk doelwit is. Alhoewel die kerels niet zien dat An haar rugzak stevig vast heeft. Toch snel naar buiten daar. De koffie en thee die we in de Dorpstraat drinken ziet er niet alleen mooi uit, maar smaakt ook geweldig lekker. In alle Prospekten over Stellenbosch wordt gewezen op „Ome Samie se winkel“. Een soort winkel van sinkel, waar van alles te koop is. Ook wij vinden er een paar snuisterijen. De camping die ik op IOverlander gevonden heb, is bij aankomst „complet“. Een andere camping is voor campers niet geschikt, also terug rijden naar de camping waar we vanmorgen vandaan kwamen. Daar is nog plaats genoeg. Grappig dat ik nu € 5,00 minder hoef te betalen dan gister. Bij de koek en zopie bij het zwembad kopen we een frietje en hamburger. Duurt even, maar dan krijg je ook wat. Een volle bak. De hamburger verdwijnt in de koelkast.

1. Fransje Spit:
    25 november 2023
    Leuk. Samie se winkel. Ik herken heel wat plekjes waar wij geweest zijn. Leuk om de foto’ s weer te zien. Mooie reis hoor. Maak het goed af! Tot gauw.