Twee hobbelige daagjes

10 november 2023 - Sesriem, Namibië

Do 9 en Vr 10 november 2023.    Twee hobbelige daagjes

Dag 34. Swakopmund, Namibië - Solitaire, Namibië.     269 km. Totaal: 6194 km

We beginnen met 14 graadjes vanmorgen. Vanmiddag tikken we de 40 graadjes aan

Ons is aangeraden vroeg op pad te gaan vanwege de ongesteldheid van de wegen. Toch rijden we eerst Swakopmund in voor de nodige boodschappen. Dat wordt de komende dagen moeilijk, also de Spar om 7.00 uur bezocht en ons van fourage voorzien. Helaas geen wijn kunnen kopen. Tot acht uur is alcohol kopen verboden. We wachten er niet op. Tot Walvisbaai genieten we van de teerweg, zoals men dat noemt hier. Daarna gaat het over in schotterweg. Soms redelijk, vaak erbarmelijk slecht vanwege de diepe Waschbrett of golfkarton ondergrond. Van max. 60 km naar max. 15 km p/u en wat daar tussen zit. Het landschap is leeg, met hier en daar een soort van pukkel van steen of rots, overwegend vlak, soms een struisvogel en zebra‘s en zeer stoffig en warm. We meten 40 graadjes in de middag. Het laatste stuk wordt het bergachtig met mooie uitzichtpunten. De aarde kleurt steeds meer rood. Één camper rijdt zich vast in de berm en moet eruit getrokken worden. Geen lekke banden vandaag. De camping is een soort van oase in de wildernis, met een eigen bakkerij met lekkere appeltaart en heerlijke koffie. Er is een klein verfrissend zwembad en een kleine kerk, waar alleen een soort betonnen kansel en één stoel in staan, met een rij bijbels in verschillende talen. Ook in het Nederlands. Ons toilet heeft weer een redelijk lastig probleem. De schuif is in de pot gevallen. Also bereiken de dampen ons in het woongemeente. Gelukkig is technische Martin weer in de groep en repareert, lees, lijmt hij de schuif van de pot. Dat wordt afwachten hoe dat verder gaat! Voorlopig doet hij het weer. Ook morgen rijden we Schotterstraßen, maar niet zo ver als vandaag.

Dag 35. Solitair, Namibië -  Sesriem, Namibië             98 km.  Totaal: 6292 km.

Warm. Tot zeer warm, 39 graadjes en veel wind. Hete wind!

De kilometers blijven vandaag beperkt, we hoeven niet te vroeg op pad. Eerst om half 10 vertrekken we richting zuiden, naar Sesriem bij de Sossusvlei. Geen prospect van Namibië, of de Sossusvlei staat met foto op de voorpagina. De weg is iets minder slecht dan gisteren. Vanwege de wind is het erg stoffig buiten. Na Annie‘s koffie onderweg zijn we snel bij Sesriem waar de Sesriem Canyon 4 km  van verwijderd is. Also eerst daar naar toe. Gaf een van de groepsleden aan, „dat is alleen een gat daar“, rijden wij toch verder en worden niet teleurgesteld. Een diepe kloof van 100 meter in de diepte slingert zich door het landschap. Bij veel water stroomt daar de rivier, die miljoenen jaren de kloof gevormd heeft. We zijn er op het gunstige tijdstip van 12.30 uur, de zon brandt op het lijf, wij gaan de kloof in, waar het nog een tikkeltje warmer is. Niets geen schaduw, waarop gehoopt. Recht boven ons lacht de zon ons uit. We schieten natuurlijk de nodige foto‘s en lopen langzaam terug naar de Parkplatz, onderweg mensen aanmoedigen dat het nog slechts 5 km naar beneden is. Het waren er maar 500 meter, steil naar beneden. Ik stel mij voor hoe 200 jaar geleden de eerste kolonisten hier met hun huifkarren aankwamen op zoek naar water. Met leren riemen zijn ze afgedwaald in de kloof om bij het water te komen, wat er toen nog in stond. Wij, later bij de camping eerst even tanken, omdat we morgen in alle vroegte, om 5.15 uur uur de Sossusvlei inrijden. Deze tankbeurt duurt niet een beetje lang, maar heel erg lang. De pompbediende presteert het 20 minuten nodig te hebben onze tank met 35 liter te vullen. Tussendoor natuurlijk de nodige Social Talk met collega‘s en bekenden. Nu staat de voorkant van de camper direkt in het zon en wordt het snikheet in de cabine. Niets geen airco, want de motor staat uit. An glimt van het zweet dat met een straaltje tussen de borstjes naar beneden loopt. Het raam kan ook niet open vanwege de dieseldamp die ook geen goed doet. Tot overmaat van ramp moet ik in de winkel afrekenen, waar het erg druk is. In totaal kost deze tankbeurt een half uur. Niets bijzonders hier. Alles gewoon rustig aan doen. Warm genoeg. De camping is een grote zandbak. Er schijnt een zwembad te zijn, maar dat is 30 minuten lopen. En dat zit er niet meer in vandaag. We staan bij Jan en Simone en drinken gezamenlijk een sapje. De wind waait nog steeds stevig. Mijn oortjes zijn een beetje verbrand, maar dat komt wel goed.

1. Louwra:
    11 november 2023
    Was weer heel gezellig om te lezen.