Vergezichtendag

11 oktober 2023 - Graskop, Zuid-Afrika

Woensdag 11 oktober 2023.  Vergezichtendag.

Dag 5. Sabie, Zuid Afrika - Graskop, Zuid Afrika.        157 km.  Totaal: 527 km.                           Mooi weer met hoge luchtvochtigheid, 28 graadjes.

We staan de eerste nacht op een grote en prima camping met goede voorzieningen. Er is weinig loos, wij brengen de dag opbrengt op minstens het dubbele. De camper is grotendeels ingedeeld. Gelukkig zijn er veel kastjes, laatjes, een diepe, maar niet hoge garage (voor de kenners) een grote hangkast en een afsluitbare ruimte boven de cabine, die met zich meebrengt dat we een aantal malen per dag ons hoofd flink stoten met het naar voren kruipen. De potten en pannen, 2 x beddengoed en handdoeken zijn keurig ingepakt. Alleen de wc sluit niet goed af. Met het plassen, (en een mens moet wel eens) loopt alles zo de wc cassette in, die ondicht is. Betekent dat ook ons luchtje zich verspreid daar waar we het niet hebben willen. Erg vaak de cassette legen dus, is de enige remedie. Zelfs de klusjesman kan het niet verhelpen. Het programma leidt ons langs de Lisbon watervallen en Berlin waterval. De eerste is fantastisch mooi, de tweede een beetje minder. Daarna vergapen we ons aan de Drie Rondavels en Lowveld Lookout uitzichten. Jammer dat de luchtvochtigheid zo groot is, waardoor het niet helder is. We krijgen van groepsgenoten die we tegenkomen nog de tip bij entreegelden (en die zijn er altijd) aan te geven dat we Pensionades zijn. Dat hadden ze nog geen enkele keer gezien aan ons. De keer dat we het wel aangeven duurde de administratieve afhandeling vijf minuten voor we ons entréé kaartjes krijgen. Maar we hebben de tijd, niet waar. Verder terug naar Graskop rijden we langs God’s Window. Nou, dat raamwerk van God is zeker de moeite waard. Het is een hele wandeling naar boven, maar dan krijg je ook wat. Ook een klein ongelukje. Een lieve dame wil een foto van ons beiden maken en daarbij valt mijn camera op de rotsen. Geen beweging meer in te krijgen. Also naar de filistijnen Een wat moeilijk gezegde vandaag de dag. Dat betekent dat de foto’s van vandaag wellicht de laatste zijn. Alleen de foto die ik dan maar met mijn handy heb laten maken. En dat precies een dag voor we het Paul Krugerpark in rijden. Het kan niet slechter! Zonder een beetje telelens gaat het lastig worden vrees ik. Een klein stuk verder ligt Graskop en we bezoeken daar nog een keer het Pannekoek Huis. We krijgen nog maar net een tafeltje ,zo druk is het er. Na de lunch wil An weer achter het stuur kruipen ter rechter zijde. Dit gaat nog regelmatig terug komen. Na het douchen op de camping stapt An zelfs een verkeerde camper binnen. Ze zien er also allen precies hetzelfde uit. Voor de briefing krijgen we nog les in banden wisselen. Ik raad daarna iedereen aan, de ADAC te bellen als het zo ver is. Na de briefing trekken we ons terug in ons huisje. Er is nog schrijf werk en voorbereiding voor morgen. Dan is het wederom vroeg uit de veren. We hebben vanaf 19.00 uur een stroom uitval, also geen internet.

1. Evelyne:
    12 oktober 2023
    Wat jammerden je fototoestel! Balen natuurlijk! En wij missen ook alle foto’s…maar de verhalen op zich zijn heeeel leuk! Ik hou van je humor! Succes verder!
  2. Fransje Spit:
    12 oktober 2023
    Balen met dat fototoestel. Verzekering? Nieuwe kopen? Je bent maar een keer daar!! En anders afspraken met je medereizigers. Hebben wij ook gedaan na het zwembad accident van de IPhone.
  3. Lida:
    13 oktober 2023
    Niet leuk van je toestel! Met Fransje eens, zorg voor een alternatief omdat foto's maken tijdens deze reis ( doe je maar 1 keer in je leven) een deel van het plezier is. Veel reisplezier!