We verlaten de woestijn

12 november 2023 - Aus, Namibië

Zondag 12 november 2023.   We verlaten de woestijn

Dag 37.   Duwisib, Namibië - Aus, Namibië.     249 km.   Totaal: 6724 km.

Vandaag aangenaam warm tot 34 graadjes. Veel wind vandaag

In het restaurant op de camping, wat vroeger de werkruimte van de smit was, was gister avond prima WiFi voorhanden. Also het wandelingetje naar het restaurant gemaakt om nog wat foto‘s en het bericht van zaterdag weg te sturen. De foto‘s zitten inmiddels stevig door elkaar, maar dat gaan we later nog wel herstellen. De route van vandaag gaat zuidwaarts, via het dorp Helmeringhausen. Alweer een typische Namibische benaming. Het is een pauze stop waard, vanwege de koffiebar met Apfelkuchen en andere Duitse specialiteiten. Ik waag mij aan de Currywurst met brood. Een lekker pittig hapje waar goed bij gedronken moet worden. De weg verder gaat door een wonderschoon landschap waar steeds meer groen leven in komt. We zien weer koeien, schapen en geiten lopen. De laatste 4 km rijden we op een mooie teer weg naar de campsite, Klein-Aus Vista. De aanmelding, met restaurant en zwembad, ligt 2 km van de camping zelf, also nemen we eerst een duik in het frisse water. De campsite zelf ligt midden in een rotsachtig gebied. We worden gewaarschuwd dat apen, schorpioenen en slangen in de nacht actief kunnen worden. Na het donker worden heeft Jan een vuurtje gemaakt en zitten we onder een prachtige sterrenhemel sterke verhalen aan te horen van mede reizigers. Vannacht niets buiten laten staan. Ook geen schoenen vanwege het luchtje, want daar zijn die apen helemaal gek op. Morgen gaat het naar de kust, naar Lüderitz, slechts 120 km verder naar het westen. Onderweg mogen we de weg niet verlaten. We rijden door een sperr gebied omdat daar (nog steeds) diamant wordt gevonden.

1. Marja beers:
    15 november 2023