Dag Naxos, hallo Syros

20 april 2024 - Syros, Griekenland

Zaterdag 20 april 2024.     Dag Naxos, hallo Syros

Dag 23.     Naxos, Cycladen - Syros, Cycladen.                   15 km.     Totaal: 1927 km

Vannacht stevige regen en wind, overdag bewolkt, fris, wind en rond 18 graadjes

Het moet er een keer van komen dat het regent. Mijn Apple klokje gaf het al aan: het gaat stevig regenen en het flits en dondert lekker vannacht. Also alle gewassen onderbroeken en stoelen naar binnen gister avond. Het zand waarop we op staan is gelukkig stevig genoeg om vanmorgen weer weg te rijden rond half 12. De plek is mooi aan het strand, helaas te fris om een duik in zee te nemen. We staan op tijd aan de kade voor inscheping voor het volgende eiland. De boot is op tijd en vlak voor we er op rijden blijkt het de verkeerde boot te zijn. We zouden terug gevaren zijn naar Santorini. Onze boot heeft vertraging vanwege het onstuimige weer. Weer of geen weer, vertraging is de normaalste zaak van de wereld hier. Alles bij elkaar valt de vertraging toch mee en varen we een goed uur later dan de ticket aangeeft richting Syros. De deining is flink, het waait hard, de kotszakjes liggen klaar op tafel in de restauratie. Het weer klaart iets op, de zon laat zich sporadisch zien. Bij de tussenstop bij Paros deint de schuit flink op en neer, we zien dat het op en af rijden spannend is. Tot Paros zitten we lekker buiten op het achterdek en genieten van de uitzichten, maar met vrijwel niemand. Ik begrijp later dat omgeroepen werd dat men naar binnen moet vanwege de deining. Ik hoor nou eenmaal iets minder en dat komt soms goed uit. In Syros aan wal rijden we naar onze parkeerplaats voor die ene nacht hier, maar dat gaat niet helemaal volgens Garmin en Google Maps. Er is een wegversperring, we moeten terug. Een andere geschikte plek is snel gevonden. Syros heeft een overwegend katholieke bevolking doordat Franse kapucijnen hier in de middeleeuwen hun best hebben gedaan. Het traditionele karakter van het eiland trekt steeds meer toeristen aan. We lopen rap het centrum van het stadje in om iets van de stad sfeer op te snuiven. Op het centrale plein voor het stadhuis op een terras gaat dat helemaal lukken. Het bier is van uitzonderlijke kwaliteit en de dames geven de witte wijn een ruime voldoende. Er is een kinderfeestje aan de gang op het terras en daarbij wordt lekker gesnoept en een bal van papier-maché, een z.g. pinata, door de kinderen kapot geslagen waar allerlei lekkers en kleine cadeautjes uit komen. Het gaat er erg gezellig aan toe, we krijgen van de feestgangers zelfs een stukje taart. Terug bij de camper nog een klein hapje en schrijfwerk en niet te laat het mandje in.

Jouw reactie