Leeuwen gespot

13 oktober 2023 - Skukuza Rest Camp, Kruger National Park, Zuid-Afrika

Vrijdag 13 oktober 2023.            Leeuwen gespot.

Dag 7.  Krugerpark Berg en Dal, Zuid Afrika - Krugerpark Skukuza.       75 km.    Totaal: 854 km                                                                             Benauwd warm weer, 33 graadjes.

Het lijkt wel of de biologische klok zich gaat aanpassen. Het is even over 6 ‘s avonds pikkedonker, maar om een uur of 6 in de morgen komt de zon reeds op. Om zes uur wakker dus. Een vogel die we later als een Reusevisvanger (Afrikaanse naam) bestempelen, tikt op de voorruit. Niet een keer, maar zeker vijf minuten lang. Of die voor deze activiteit is ingehuurd, dat blijft raadselachtig. Er wordt hier in Afrika nog echt gekampeerd. Veel caravans van het stoere type met grote wielen. Het kamp waar we staan is goed bezet en tamelijk groot. Maar voor het zover is, genieten we eerst van ons ontbijtje met brood dat ons doet terug denken aan oude tijden. Het smaakt en ziet er uit als het brood van van de Meer en Schoep. Het smaakt prima maar doet niet veel aan het hongergevoel. Je moet er echt een paar meer eten dan het ons bekende Oostenrijkse zuurdesem 1/2 kilo Schwarzbrot. Na de rustige start vanmorgen gaat het weer noordwaarts langs de zelfde aandachtspunten naar Skukuza. We besluiten niet te wild te doen vandaag en turen onderweg, met een gangetje van 30 km, de bosjes in naar wilde dieren. Naast een olifant zien we op afstand twee leeuwen siësta houden. Met mijn handy zijn ze moeilijk goed te fotograferen. Maar ik waag een poging. We rijden het laatste stuk op een wasbord zandweg en scoren daar een hele kudde buffels, een grote schildpad en een drietal giraffen die aan een ven water komen drinken. Nog een hele toer als je giraf bent. De benen ver spreiden en de lange nek  naar beneden in het water en zo wat water naar binnen slurpen. Het is toch wat met zo‘n lange nek. Dikkertje Dap had er een trap voor nodig en dat al om kwart over zeven. Omdat we het programma vandaag wat inkorten zijn we om 12 uur op onze overnachtingsplaats van vandaag. Het is vrijdag de 13de, also voorzichtigheid troef. De middag is zowaar ontspannen. We doen een klein wasje, ik schrijf wat, we wandelen over het grote terrein en bezoeken de camping shop. Hiervan terug zijn een 10 tal kleine apen een tent vlakbij de camper aan het uitkammen en slopen. Ze maken er een grote troep van. Ook bij ons komen ze nieuwsgierig poolshoogte nemen. Alles vanavond binnenboord zetten. Nu goed op de tijd letten, om 16.30 uur vertrekt de open toer Safari met de hele groep. We beginnen met zon, beleven de zonsondergang en turen met zaklantaarns in de bosjes op zoek naar reflecterende oogjes van het wild. De leeuwen die de meesten nog niet hebben waargenomen, laten zich echter vanavond niet zien. Wel de rug van een nijlpaard, twee gieren, een neushoorn op 100 meter weg, een hyena, slapende ibissen in een boom boven het water, impala’s, een nijlpaard, die eerst na zonsondergang uit het water komt en in het donker een olifant, die nog steeds aan het foerageren is. Dat levert zelfs op mijn handy een mooie foto op. Foto’s versturen op de blog lukt momenteel helaas niet. Wellicht later weer, als WiFi in de buurt is. Om precies half acht zijn we terug in het kamp, waar we snel onze camper terug vinden. Zo’n heerlijk instant noodles chicken zakje gaat er prima in. Het wordt niet zo laat vandaag. Morgen staat een lange toer op het programma.

1. Evelyne Timmer:
    13 oktober 2023
    Veel dieren gezien dus… we wachten rustig op de foto’s ook van de handy..
  2. Jack & Bea:
    13 oktober 2023
    Geweldig !!!!
  3. Yvonne van de Aarssen:
    14 oktober 2023
    Nou zeg dat is een dag om hartstikke jaloers op te worden. GEWELDIG.!!!!
  4. Fransje Spit:
    🐪🦘🦕👍