Olifanten,nijlpaarden, koedoes, buffels, krokodillen, flusspferden, leeuwen en meer.

14 oktober 2023 - Krugerpark - Satara Rest Camp, Zuid-Afrika

Zaterdag 14 oktober 2023. Olifanten, nijlpaarden, koedoes, buffels, krokodillen, Flusspferden en leeuwen.

En meer.

Dag 8. Krugerpark Skukuza, Zuid Afrika - Krugerpark Satara, Zuid Afrika. 197km. Totaal: 1051 km

Vanmorgen bewolkt, 21 graadjes. Vanmiddag zon, 28 graadjes. Nu, 18 uur, bewolkt, 25 graadjes.

We moeten vanmorgen wel wat water bijvullen. Met een tuitje aan een watercontainer en dan in de tank laten vallen. Niet bepaald een handig systeem. Wat wel sneller gaat dat is het grijze water. Die kennen ze namelijk hier niet. Het water van het keukenblok loopt gewoon rechtstreeks naar buiten. Dat beetje zeep en tandpastawater is hier geen probleem. Er wordt hier ook alleen op campings overnacht en campers zijn nog een rariteit. Grote vouwwagens, caravans en tenten. Die bezetten 95% van de camping. Als er al campers staan, zijn het huurcampers, wat van grote afstand duidelijk is te zien. Zo ook nog door onze SeaBridge sticker die we achterop dienden te plakken, waar de gehele reis wordt getoond. Met ……. Oostenrijkse vlag sticker. Na ontbijt en een foto van onze buur caravan, die model staat voor wat hier zoal rijdt, komen we tot de ontdekking dat we als laatste van de groep vertrekken. De Zwitsers die naast ons stonden beginnen reeds om 5 uur met deuren te slaan en rijden om 6 uur weg. Dat vinden wij toch wel iets te gortig. Onze vertrektijd is acht uur. Vinden wij eigenlijk prima. Als het moet korten wij het programma gewoon een beetje in. In totaal staan er 14 stoppunten aangegeven voor vandaag, met een afstand van 220 km. Maar we mogen niet sneller rijden 40 km per uur en onderweg zijn er altijd de nodige stops als er zoogdieren en/of reptieren waargenomen worden. Een volle dag dus. Onderweg zien we tientallen ollies, zoals onze NL kleinzoon olifanten noemt. De leeuwen houden wederom siësta op de nodige afstand. Bij de Sabie rivier zien we een soort paardezelhert. Nadere bestudering leert ons dat het een Flusspferd moet zijn. Als geboren Blijdorper is mijn kennis van het dierenrijk beperkt, ik heb er nog nooit van gehoord. Bij water vennen zijn veel nijlpaarden die onderduiken en voor de nodige zuurstof even adem halen. Ook bij het restaurant waar we snel een warme hap willen halen, is het uitzicht adembenemend mooi en zien we tientallen nijlpaarden in het water. Alleen jammer dat het meer dan een uur duurt voor onze hamburger en kippenkluifjes geserveerd worden. Later scoren we nog een zwerm Nimmersats. Een soort ooievaar. En twee maal een paartje Bromvogels. Later horen we dat deze met uitsterven bedreigt worden. In de middag gaat het noordwaarts richting Satare en rijden we door een Savanne achtig landschap. Hier zijn twee uitzichtpunten die waanzinnig mooi zijn. De eerste op de savanne, waar in de verte ollies lopen en een kudde niet te benoemen dieren. Met oneindig uitzicht. De Noordoostpolder valt in het niet! De tweede heeft zicht op een rivier waar de nodige krokodillen het duidelijk goed naar hun zin hebben. Hierna moeten het gas erop, om niet te laat bij de camping aan te komen. Gas erop betekent iets meer dan 40 km en niet stoppen daar waar anderen in de verte turen en foto‘s maken. Om 17 uur zijn we op Krugerpark Satara. Het is na inchecken wat zoeken naar een geschikte plek met stroom. Maakt achteraf niets uit, er is geen internet en geen telefoon bereik. Morgen is een rustige rijdag met max. 80 km. Komt ons goed uit omdat we onderweg onze Japangroep vrienden Bert en Marja gaan opzoeken.

1. Ger Timmer:
    15 oktober 2023
    Het ziet er gelikt uit! Genieten maar!
  2. Aad en Joke de Gans:
    16 oktober 2023