Naar Albanië, dinsdag 22 mei 2018

22 mei 2018

Kroatië, Dubrovnik Mlini - Montenegro - Albanië, Shkodër   164 km

Vandaag rijden we naar een land in Europa waar we nog niet eerder waren, en wel Albanië. In vroeger tijden, toen we naar Griekenland en Israël op vakantie gingen was Albanië nog een gesloten Chinees georiënteerd communistisch land, onder leiding van Hoxha, die in 1985 overleed. In 1991 viel het communistisch regime en werd Albanië een parlementaire democratie, waar corruptie nog steeds hoogtij viert. Wij hadden ons voorbereid op een lange wachttijd aan de grenzen, maar dat viel alleszins mee. Montenegro in, dat betekent EU uit, duurde met 40 minuten het langst. De grens met Albanië was met 5 minuten gepasseerd. Er is vandaag wel veel politie controle onderweg, maar niet voor ons. Wel zijn we de enige die zich aan de snelheidslimiet houdt, voor zover die helder is. Want daar is voor Kroatië en Montenegro nog wel een punt van aandacht. Snelheidsbeperkingen van 40 en 30 km zijn er veelvuldig, maar waar die ophouden weet geen mens. Zo rijd ik regelmatig met boze Kroaten achter mij, omdat ik te langzaam rij. Jammer dan! Bij de Baai van Kotor nemen we de pont. Dit gaat erg snel, want in 10 minuten staan we aan de overkant. Dan is er de gebruikelijke koffiepauze. Op de parkeerplaats staat een afgrijselijke lelijke Russische auto die veelvuldig gefotografeerd wordt. Ik doe als goed kuddedier mee. Het weer is prima vandaag, zo niet aan de warme kant met 28 graadjes. In Montenegro doen we nog wat inkopen, wat hier weer met euries betaald moet worden. De prijzen zijn hier ongeveer de helft, of nog minder, dan bij ons in Austria. De kustweg is redelijk van kwaliteit, een sfeer uitstralend uit de jaren 70/80 van de vorige eeuw. Voor auto-onderdelen moet je in Montenegro zijn. Om de paar km zie je een sloperij of autokliniek met een hoop zooi. De mensen die we spreken, voor zover mogelijk qua taal, zijn allemaal vriendelijk. Om een uur of vier vinden we de camping in Skhodër, even over de grens met Albanië. Er is een heus zwembad, verder is het wat schameltjes. Wel worden we erg vriendelijk ontvangen.

1. Ger Timmer:
    23 mei 2018
    Over de weg in de Baai van Kotor is ook een hele mooie happening: topfavoriet voor Russische toeristen. Albanië is echt een meevaller!