Dubrovnik, maandag 21 mei 2018

21 mei 2018

Kroatië, Dubrovnik Mlini

We richten ons vanmorgen op de boottaxi tijd van half 10 en lopen tijdig de 161 treden naar beneden. Precies op tijd vertrekt de boot dus ook. Met prachtig zicht op de kust varen we in 30 minuten naar het haventje van het oude ommuurde stadsdeel van Dubrovnik. Het is er al lekker druk. Direct onder de poort door sta je in het hart van de stad op de hoofdstraat Placa. In de ommuurde stad rijden geen auto’s. Dit is ook vanwege de vele smalle steegjes en trappen onmogelijk. De ellende en verwoestingen in de burgeroorlog hebben er nu wel voor gezorgd dat de oude stad in alle glorie hersteld en gerestaureerd is. Er staan in dit stadsdeel heel veel kerken. We bezoeken er een paar, o.a. de St. Ignatius kerk, die tussen 1699 en 1725 werd gebouwd. Ignatius is de stichter van de Jezuïten orde. In de kerk is de grot van Lourdes nagebouwd. Buiten veel kerken zien we bijna om de 20 meter een geldautomaat. Zelden zoveel van die apparaten op één dag gezien. Vrijwel alle kleine steegjes, met veel mooie kleine winkeltjes en eettentjes, komen uit op de hoofdstaat. Ook wij maken van een gezellig restaurantje gebruik en eten een heerlijke calzone pizza. Het is goed warm vandaag met 27 graadjes, also is het in de middag geen straf onze boottaxi weer op te zoeken en terug te varen naar Mlini’s Kate camping. Weg varend van Dubrovnik is het uitzicht sprookjesachtig mooi. We schieten snel nog een paar plaatjes. Onze mobiele moestuin doet het nog goed. Inmiddels zijn de bonenplantjes 20 cm hoog. Er is echter nog geen boon te zien. Het was een mooie dag en toen.......