Alte Druschba

13 juni 2017

D, Melsungen - D, Jena   228 km

Alhoewel midden in de stad, heerlijk geslapen. Na een camper ontbijtje om 10 uur de trossen los en op weg naar Jena. Het is alweer enige jaren terug dat wij bij onze vrienden in Jena waren. Dit jaar is het 35 jaar geleden dat we elkaar ontmoeten in Budapest. Een warm contact is altijd gebleven, zeker ook met de kinderen en nu ook kleinkinderen. Der Erich moest eens weten (Erich Honecker, Held van de Duitse Democratische Republiek). Na een stop in Herleshausen, waar een prachtige nieuwe parkplatz gebouwd is, over de grens die geen grens meer is. Je moet het weten, anders zie en merk je er niets van. In Jena is het bij Karin en Winni oergezellig. Natuurlijk met "oude" herinneringen, maar zeker ook belangrijke thema's van vandaag de dag houden het gesprek gaande. Overnachten voor het huis op straat is geen optie op een weg die 5% omhoog gaat. Maar de Jena stadscamping is vlakbij. Niet meer dan 500 meter van hun huis. De Denen die achter mij de camping oprijden maken een klein foutje en rijden bij de ingang beide ramen kapot en een stuk van de caravan aan de zijwand eraf. Als een open sardienenblikje ziet de zijwand eruit. "Niets gemerkt", was zijn reactie. Weer terug bij Winni en Karin nog heerlijk in de tuin gezeten. Het is immers vandaag rond 26 graadjes. Terug op de camping is de Nachtruhe reeds daar. Het is 23.00 uur.