Bergen, donderdag 8 juni

10 juni 2017

Hans Mateboer, onze kapitein, kan het leuk brengen, "er is kans op regen in Bergen". Het is een beetje zoals ik in Reisach het weerbericht prognosticeerde: "er is kans op licht wisselvallig weer". Voor vandaag betekent het dus gewoon: "heel de dag regen, gaat u op stap, u wordt zeiknat!" En zo gebeurt het ook. Natuurlijk blijven we niet aan boord. Bergen is een mooie stad. De moeite waard voor een bezichtiging. Zo lopen we nog een keer in ganzenpas, met zo'n 1000 man, de stad in. Bergen is een stad waar alle cruise schepen die op Noorwegen varen, halt houden, dus we zijn bepaalt niet alleen. Op de route die we lopen zijn 10tallen souvenirwinkels, met artikelen die we in alle havens reeds hebben gezien. We doen het braaf nog een keer over en kijken vol interesse naar al het moois wat Noorwegen ons biedt en lopen over een markt waar grote kreeften en zalmen worden aangeboden. Toch gaan we iets eerder, totaal doorweekt, terug aan boord. Je komt in een ritme hoe zo'n cruise reis verloopt, waardoor de tweede week veel sneller aan je voorbij gaat. Een cruise is zoiets als een Hop On - Hop Off over het water, ipv met de bus City Sightseeing. Maar dan met veel luxe en gemak omringt. Tijdens het diner zie ik op eens iets bewegen in zee. Een walvis! Nee, twee walvissen. Binnen een minuut staan aan onze tafel aan het raam vele gasten foto's te maken van dit fenomeen. Wil betwijfelt later het fenomeen. Het waren rotsen vlak onder water die deden lijken op walvis vinnen. De waarheid zullen we niet kunnen achterhalen. Onze ober heeft voor ons weer een paar trucjes in petto. Iedere avond krijgen we een toverkunstje van hem aan onze tafel. De Rotterdam Dancers hebben nog een spetterende show en we besluiten met een vreselijk saaie film. Dat was voorlopig de laatste, dat is mij wel helder.

1. Wim:
    10 juni 2017
    In Bergen geen stokvissen zien hangen?
  2. Ingrid:
    10 juni 2017
    En nu aan jullie andere reis beginnen zal wel een overgang zijn.
    We hebben genoten van jullie reisverhaal met bij behorende foto,s.
    Een goede reis met veel hoogtepunten.liefs xxx
  3. Elmo en Mieke:
    10 juni 2017
    Heb me kostelijk geamuseerd om jullie reisverhalen te lezen. Amusante manier van schrijven GertJan. Hele goede volgende reis. Liefs ook van Elmo, Mieke.