Bezoek Ohrid, zondag 27 mei 2018

27 mei 2018

Macedonië, Ohrid camperstop KJ Divono

Op welke camperplaats wordt je ‘s morgens om 9 uur verwelkomt bij de camper met een typisch plaatselijk ontbijt? Ik weet er geen, hier gebeurt het. Om 10.00 uur hebben wij een plaatselijke schipper die ons naar het centrum van Ohrid brengt. Net als in Dubrovnik, prachtig om zo de stad in te komen. We moeten vandaag keuzes maken, want in Ohrid staan maar liefst 365 kerken en kloosters, voor elke dag van het jaar also één kerk. Op het plein bij de haven staan drie levensgrote beroemde Macedoniërs in brons. We fotograferen St. Naum en wandelen dan de Ohrid Bazaar in met alleen maar souvenir winkeltjes. Aan het eind een heus Nederlands excursie bureau. Ze organiseren allerlei tochten in de buurt. Hier vlakbij staat een orthodoxe kerk waarvan een gregoriaans mannenkoor door de luidsprekers klinkt. Wij naar binnen. Wederom indrukwekkend mooi. Net buiten is op nog geen 50 meter een minaret te zien. Kijk, zo hoort het te zijn, broederlijk (of zusterlijk van mijn part) naast elkaar. Hierna lopen we langs het water, waar veel gezellige drinktentjes zijn, naar de kerk St. Sophia. Er gaat toevallig net een deur open aan de zijkant en wij floepen naar binnen. De kerk bestaat dit jaar 1000 jaar en dit wordt vanavond met genodigden, met een TV uitzending, gevierd. In de kerk voel je de geschiedenis van 1000 jaar. Door een andere deur naar buiten lopend, waar we eigenlijk naar binnen hadden gemoeten (en betalen), gaat het verder over de “bridge of wishes”, richting een andere bezienswaardigheid, aan het eind van de stad, op een rots, de Church St. Jovan at Kaneo. Gedateerd 13de eeuw en een geslaagde combinatie tussen Byzantijnse en Armeense elementen. Niet dat ik dat zie, maar mooi is het wel. Een stukje naar boven lopend, op een mooie foto stek voor de kerk, zitten een aantal jongedames te tekenen. Van een van hen koop ik een schets van de St. Jovan op de rots. Hierna volgt nog een flinke klim om boven de stad weer terug te lopen, via de ruïnes van de eerste christelijke basiliek, Plaoshnik en het Ancient Theater. De uitzichten van hier uit zijn waanzinnig mooi. Vervolgens vele treetjes naar beneden, richting Main Square. Dan willen we zeker ook nog het monument zien van de Nederlandse schrijver A. den Doolaard (1901 - 1994), die enige tijd woonde en werkte in Ohrid. Bij mijn Mulo examen heb ik nog het boekje “De herberg met het hoefijzer”, door hem geschreven, moeten lezen. Het voor velen bekende boek “De bruiloft der zeven zigeuners” speelt deels in Ohrid. Er is zelfs een klein museum hier aan hem gewijd. Of het aan den Doolaard ligt weet ik niet, maar het gehalte Nederlanders is vandaag erg hoog. Weer bij het haventje, na eerst een heuse hamburger gegeten, met het zelfde bootje retour naar onze camperplaats. Voor wie hier ooit in de buurt komt, Ohrid moet je beslist zien.

1. Ger Timmer:
    27 mei 2018
    Helemaal met je eens, DE stek van A.den Doolaard. Geweldige stad!
  2. H & P:
    28 mei 2018
    Leuke stad, helemaal mee eens.
  3. Janny de Winter:
    29 mei 2018