En nu naar Griekenland, maandag 28 mei 2018

Macedonië, Ohrid - Albanië - Griekenland, Kastoria.   129 km

Dat lijkt niet veel die 129 km vandaag. Maar als je over Albanië rijdt duurt het wel wat langer in tijd. We doen nog een Macedonische winkel eren met een bezoek, waarna het langs het meer van Ohrid zuidwaarts gaat, waar ook de grens met Albanië loopt. Ongeveer 1/3 van het meer is Albaans en 2/3 deel is Macadonisch. Bij de grens geen problemen, we reizen wel in de tijd terug. Het is weer oppassen voor schapen, geiten, karren door ezels getrokken en niet te vergeten, putten in het wegdek. Zo’n 70 km verder naar het zuiden staan we weer voor de grens, maar dit maal voor de Griekse. Het is er erg druk, er staan minstens 40 auto’s voor ons. Opeens vanuit de verte gezwaai door een douanier. Het blijkt voor ons te zijn. Of we maar uit de rij even naar voren willen rijden. We zijn benieuwd waar dit goed voor is en vrezen flinke controle. Na enkele minuten is er het bekende gebaar met het vingertje: doorrijden. Na 300 meter staan we weer stil voor de Griekse grens. Weer een lange rij. De zelfde ambtenaar van dienst stuurt ons wederom langs alle wachtende auto’s naar voren. Aldaar krioelt het van wachtende mensen bij de controle. Een aanwezige Nederlands sprekende Belgische douane man laat mij voor gaan. Na een paar minuten krijg ik het handeltje van paspoorten, groene kaart en auto papieren retour en rijden wij Griekenland binnen. Buiten Denpasar op Bali, waar Job ons een voorkeur behandeling regelde, is ons dit nog nooit overkomen. Volgend jaar zal het aan de grenzen zeker anders gaan als wij naar Kazachstan reizen. Direct na de grens doet een tijdmachine ons op de mooiste Autobahn tot nu toe rijden. We hebben geen keus. Bij het tolhuisje zijn de kosten €2,10. 25 km rijden we op deze weg en komen geen andere auto op onze kant tegen, also je reinste verspilling van euro centjes vinden wij. Kastoria ligt direct naast de Autobahn aan een mooi meer. De uitgezochte camperplaats ligt aan het water bij een klein klooster met twee kerkjes, te vinden na een smal weggetje even buiten Kastoria. De kerkjes stammen uit de 11de en 16de eeuw. Alles staat open ter bezichtiging. Een kleine donatie wordt op prijs gesteld om hier te overnachten. Aldus geschiede.

1. Janny de Winter:
    Wat een belevenissen!😲😄
  2. Louwra:
    29 mei 2018
    We waren een beetje achter geraakt met het lezen van jullie belevenissen.
    Weer genoten en reizen al lezen met plezier mee.
  3. H & P:
    29 mei 2018
    Lachen, dat verhaal van een voorkeursbehandeling.
  4. Ingrid:
    29 mei 2018
    Vooral zo blijven schrijven, ik geniet weer van jullie vakantie verhalen.
  5. Marijke van der Wenden:
    29 mei 2018
    Eén keer hebben voorkeursbehandeling gehad bij grens Wit-Rusland-Polen via CD.
  6. Jack & Bea:
    29 mei 2018
    Geweldig, je ziet het helemaal voor je. Prachtige plaatjes!
  7. Aad en Joke de Gans:
    31 mei 2018
    Niet overal een Wifi aanwezig maar we genieten van jullie avonturen!