Naar: de brieven aan ..., dinsdag 5 juni 2018

5 juni 2018

Griekenland, Mitikas - Griekenland, Akrokorinthos.   242 km

De eerste 35 km zijn vanmorgen weer waanzinnig mooi langs de zee, zuidwaarts. We zien veel geiten, schapen, eilandjes, veel viskweekvijvers in zee, ruig landschap met veel olijfbomen, wilde zwijnen en een heus schildpad die op zijn (of haar) tempo de weg oversteekt. In Astakos kopen we brood bij de bakker en een lekkere appelflap, die later een met spinazie gevulde deegkoek blijkt te zijn. En een Bosnisch worstenbroodje, die ik van mijn schoonzus denk te herkennen, is niet met worst, maar met zachte Hüttenkäse gevuld. Als ontbijt niet helemaal zoals we gewent zijn. Om onze ronde om de Peloponissos te starten rijden we eerst via Patra, naar het oosten bij Korinthos, over de nodige tolwegen. De brug over de Golf van Patras is de tol zeker waard. Het is een van de langste tuibruggen ter wereld. De vier pylonen hebben een hoogte van 160 meter en steken 65 meter diep in de bodem. De brug is in 2004 in gebruik genomen. Halverwege de Autobahn tussen Patra en Korinthos besluiten we de laatste 60 km langs de Golf van Korinth te rijden, waar overal bebouwing is. Geen toerisme en campings te zien hier.  300 meter van de ingang van het oude Korinthe is wel een goede camperplaats met alles eropenaan, zoals douche, stroom en WiFi. Bij ons bezoek later op de middag van antiek Korinthe zijn de Grieken goed voor gepensioneerden, 60+ is gratis toegang, t.o.v. de 8 euries die de werkenden moeten betalen. Daar lopend is het een indrukwekkend idee dat hier reeds meer dan 2500 jaar terug veel te beleven was. Op het “Bema” werd hier in 52 n.C. apostel Paulus door de joden van heiligschennis beschuldigd. Zo’n 1000 jaar geschiedenis loopt hier wel een beetje door elkaar, dat is af en toe lastig. Een belangrijke plek in oud Korinthe is de bron van Peirene, die toen, en nu nog steeds het moderne dorp van water voorziet. Later, terug bij de camper, is een goede douche en een lekkere karbonade een weldaad voor het lijf.