Drama in Zalongo, wind en zee, maandag 4 juni 2018

Griekenland, E55 Taverne Bouka – Griekenland, Astakos.   104 km

Om acht uur rijden we reeds van deze schone plaats weg, richting Zalongo, hier niet ver vandaan. De ASCI coördinaten zitten er dit keer 3 km naast, maar we vinden ons doel van vandaag: Zalongo. Op de gelijknamige berg voltrok zich in de tijd van de Ottomaanse heerschappij, een groot drama. Na de val van het dorp Souli in 1803, trok Ali Pasha met de Albanese Moslims richting Zalongo. 75 vrouwen sprongen met hun kinderen dansend en zingend van de rots toen ze omsingeld werden. Een groot en mooi monument dat hieraan herinnert is 12,5 meter hoog en 17,5 meter breed. Het laatste stuk naar het monument gaat van het nonnen klooster waar we nu staan te voet naar boven. We besluiten het met een foto van hieruit te doen. De nonnen zien er nog niet zo werelds uit, getuige een zwarte gedaante die ons voorbij loopt. De weg verder gaat naar Preveza. Een iets grotere stad, waar we een buurtsuper in de hoofdstraat bezoeken. We rijden vervolgens door de tol tunnel, die hier staat aangegeven met “onder water tunnel”. De kustweg naar Mitikas is adembenemend mooi. Zelden zo schitterend langs de zee gereden. In Mitikas vinden we hotel/camperplaats Delphina, werderom direct aan zee. Er staat een flinke wind, die pas gaat liggen als het donker wordt. Onderweg een heus aangekleed broodje giros gegeten, het hotelletje waar we staan heeft dus pech, we eten vanavond aan boord een broodje kaas.