Kanaal en theater, woensdag 6 juni 2018

Griekenland, oud Korinthe - Griekenland, Nafplio.  116 km

Als het vandaag 35 graadjes wordt als verwacht, en dat wordt het, dan proberen wij ons programma vroeg te starten. Also om 7.00 uur reveille, kopje thee en gaan met die banaan. Zo zijn we tussen 14 en 15 uur op de plaats der bestemming, gaan de pootjes omhoog en nemen een verfrissende duik in zee of zwembad zo deze voorhanden zijn. Na niet meer dan 13 km van onze camperplaats staan we dan op de ietwat verouderde brug boven het Korinthe kanaal, richting de nog iets meer ietwat verouderde spoorbrug. De eerste groep oosterse toeristen zijn ons reeds voor en fotograferen de een na de andere selfie. Het is een indrukwekkend schouwspel. Ik bedoel het kanaal dan, waar enkele pleziervaartuigen heftig zwaaiend voorbij varen. We hebben nog overwogen een tochtje met de boot door het kanaal te doen, maar doen het uiteindelijk niet. Misschien hadden we het wel moeten doen zeggen we, nu we hier staan. Keizer Nero is al met de bouw van het kanaal begonnen, toch is het project eerst 1893 open gesteld voor de scheepvaart. Het kanaal is 6,5 km lang, 23 meter breed en negen meter diep. De volgende stopplaats is het openluchttheater van Epidavros, met 14.000 zitplaatsen uit de 4 de eeuw voor Christus. Het was ook het centrum gewijd aan de god van de geneeskunde, Aesculapius. Hij werd in zijn tempel afgebeeld als een baardige man, leunend op een stok, die omwonden is door een slang en vergezeld door een hond. Symbolen van wijsheid. Het theater is bekend om zijn bijna perfecte akoestiek. De gidsen die hier rondlopen doen hun uiterste best dit te demonstreren. Ik kreeg een standje dat het grind onder mijn voeten geluid maakte. “Quiet”, was het commando, en ze zuchtte diep naar binnen en buiten. De groep in het theater applaudisseerde, dat mocht wel. We lopen hierna nog door het museum en langs andere ruïnes uit de Romeinse tijd. Uiteindelijk piepen we door een achteruitgang richting parkeerplaats en rijden naar het dorpje Nafplio. De camperplaats aan de haven staat gepland, maar het is nog vroeg, dus wordt het een camping hier in de buurt, lekker aan zee. Heerlijk rustig. Waar zijn toch al die toeristen? We zien ook overdag nauwelijks campers en al helemaal geen caravans. Houden zo!

1. Jos Groenendijk Groenendijkj:
    6 juni 2018
    Ja, ik begrijp die gids wel; je was altijd al luidruchtig!
  2. Louwra:
    Bijzonder mooi. We genieten van je reisbeschrijvingen Gert-Jan
  3. Jack & Bea:
    7 juni 2018
    Wij sluiten ons volledig bij Louwra en Henk aan. Prachtig!!
  4. Jeroen:
    7 juni 2018
    ziet er weer prachtig uit