Catharinapaleis en stadsrondrit, donderdag 6 juli

7 juli 2017

Rusland, St. Petersburg

Het ontbijt loopt vanmorgen redelijk chaotisch. Er zijn chinezen in het hotel en die hebben onze eetzaal bezet, zodat er weinig voor ons over blijft. Uiteindelijk komt er nog het e.e.a., maar het blijft mager en te weinig.

Het Catharinapaleis was het zomerpaleis van tsarina Catharina de Grote. Dat gaan we vanmorgen bezoeken. We krijgen twee Russische gidsen die Nederlands spreken. Onderweg er naar toe zien we nog de duizenden garages uit oude tijden die nog steeds de buitenwijken ontsieren. Ze worden tegenwoordig veel als opslagruimte gebruikt. De buitenwijken bestaan uit honderden flats die het woningtekort moeten oplossen. Nog nooit heb ik zoveel flats bij elkaar gezien, kilometers lang. Bij het Catharinapaleis aangekomen zijn het ook hier de chinezen die de boventoon voeren. Het is booming met die chinezen hier. Als aangemelde groep moet je op je beurt wachten voor je met een officiële gids naar binnen mag. Zonder kaartje vooraf gekocht, sta je uren in rij. Om half 12 is het zover en mogen wij verder. Wat je daar te zien krijgt is te veel om in het kort te beschrijven. Een waanzinnige luxe wat die Romanovs hier in de loop der jaren gebouwd hebben. Iedere tsaar had zo zijn of haar eigen smaak en hup, verbouwen we die tent weer. En dan is dit nog maar een van de tig paleizen die in en rond St. Petersburg zijn gebouwd. Dit paleis lag een stukje buiten de stad en is in de oorlog door de Duitsers bezet geweest. Veel interieur was williswaar in veiligheid gebracht, maar aan het eind van de oorlog was het paleis ernstig beschadigd. Eigenlijk is pas sinds kort het volledige herstel afgerond. En dan is er nog het verhaal over de barnsteen zaal. Verdwenen aan het eind van de oorlog. Zijn de barnsteen panelen gevonden en nu wel of niet origineel? Of zijn ze voor altijd verdwenen. Zoek het op Google, je kunt er alle kanten mee op. Het is in ieder geval adembenemend mooi de volledig gerestaureerde zaal te bewonderen. Fotograferen mag daar niet. Na ons aan het eind van de rondleiding door de chinezen gedrongen te hebben, volgt er een rondrit door de stad met Bas weer als gids. We bezoeken de St. Isaac Cathedral, de Nicolaas Cathedral, de enige kerk die in de Sovjet tijd nog als kerk functioneerde, een mooi beeld van tsaar Alexander 1, niet te vergeten het sanitair museum, want de nood kan groot worden, we rijden langs het fort dat Peter de Grote liet bouwen en de Aurora kruiser, waar de revolutie mee begon in 1917 en bezoeken de Smolny Cathedral, een van de mooiste kerken van Rusland. Er is net een dienst gaande bij ons bezoek met prachtig gezang. De bus die ons vandaag vervoerde brengt ons in de binnenstad waar wij het zelf weer mogen uitzoeken. Gevieren lopen wij nog wat en eten pannenkoeken met rode kaviaar. De metro brengt ons daarna naar het hotel in het noorden van de stad.

1. Lia en Willem:
    7 juli 2017
    Indrukwekkend verhaal en mooie foto's. Mooi om te zien en mee te maken, kunnen jullie weer wat van de Bucketlist afstrepen.